torsdag 26 juli 2018

Wild life next door

Du kan i princip inte köra ner till Porkala, speciellt inte kvällstid utan att se minst några hjortar, rådjur eller andra vilda djur.Jag har många gånger försökt få dem på bild, men har alltid haft kameran i bakluckan eller annars otillgänglig. Och de gånger jag tänkt sätta mig för att vänta på djuren och fota dem har de aldrig kommit tillräckligt nära. Men så på lördag kväll såg jag dock några som vanligt då jag körde in på vår sandväg och råkade ha kameran på framsätet. Snabbt stängde jag musiken och fiskade upp kameran. Och jag måste säga att jag är riktigt nöjd, det är första gången jag faktiskt upplever att jag lyckats ta hyfsade bilder på dessa vilda djur. Så vackra och så fina.

Den första jag såg var den här hjortkalven, en riktig bambi som ännu hade antydan till vita prickarna kvar. Den hade en tvilling som gömde sig bakom stenen. Hann inte byta till zoomobjektivet utan fick fota några bilder med 50mm och fick därför inte extrema närbilder trots att den var ungefär 10 meter bort. Den stirrade länge på mig men när jag sedan smidigt försökte byta objektiv skuttade den och tvillingen iväg till deras mamma.

På nästa åker stod sedan en hel flock, tror där var 6 stycken hjortar. Den här med största hornen, och kollade genast in mig då jag kom rullande. Det här är nog min favoritbild av dem jag tog, men på alla syns det ju att gräset är högt och skymmer men det kan man inte riktigt någonting åt.





Herr och fru hjort

Jag är faktiskt riktigt löjligt glad över att jag lyckats knäppa dessa bilder.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar