fredag 20 juli 2018

Störigt #12

Man märker att nya störiga saker inte dyker upp på listan i lika frekvent takt men återigen har det samlats några punkter jag tänkte dela med mig av, så kan vi störas tillsammans.

  • Stående bilder som omslagsbild på Facebook. Alltså jag förstår helt enkelt inte det här, man ser ju ganska klart och tydligt att formatet uppe på ens Facebookprofil är avlångt och att det inte ens räcker med en vanlig liggande bild, eller hela den kan omöjligt synas. Så vad tänker man då om man lägger en stående bild där, och så syns en liten del av bilden som oftast inte blir bra på något sätt, och allra minst visuellt. Och man lägger väl ändå upp en bild där just för att det ska vara visuellt fint på en profil? Eller roligt eller någonting, men då vill man väl ändå se bilden. Förstår inte alls och mitt visuella öga störs väldigt mycket.
  • Geo blockers. Jag förstår inte grejen med att vissa streamingtjänster har en massa program som sedan bara går att se i det egna landet. Vad är poängen egentligen? Är det inte bättre med ännu mera visningar, speciellt om det är en tjänst som lever på reklam, då får deras reklam ännu mera visningar. Och det värsta är då en tjänst har köpt in program från ett annat land och sedan visar bara i egna landet, det går också över mitt förstånd. Men jag har löst det nu eftersom jag blev så störd...
  • Thumbnails på Instagramvideor som inte har någonting att göra med själv videon. Ni vet då ni scrollar i flödet, ser en video som visar en bild på någon rolig DIY men då du klickar upp den handlar videon i stället om någon som åker skateboard. Jag vet att det är ett marknadsföringstrick men ändå så konstigt, ha ändå någonting som har med videon att göra liksom...
  • Folk som vet allt om allt. Alltså finns det något mer störande än människor som alltid ska tala om hur saker är på riktigt och hur någonting verkligen fungerar. För oftast har dessa människor inte ens koll på grejen och säger alldeles fel. Och de börjar käfta emot någon som har expertis inom området och förklara att hens expertis är alldeles fel. Personen vet bättre än läkare hur man opererar och bättre än yrkesfiskaren var fisken verkligen finns och hur man lägger nät. Alltså jag får sådant fel och förstår inte alls det här behovet. Sluta käfta emot, ingen kan veta bäst om allting.
  • Att det verkar vara ett så stort problem för så många människor att ta sig utanför huvudstadsregionen och att det finns så många som verkligen tycker att det inte finns något liv utanför det. Fy fan vad störd jag kan bli, allvarligt talat vidga era vyer, ha inte så jäkla mycket fördomar och tro inte att ni är bättre än alla andra. Det tar oftast inte speciellt länge att ta sig någonstans, ofta åker man betydligt längre tid inom Helsingfors för att all trafik där går så långsamt. Och människorna utanför Ring III är också trevliga och fina människor och det finns alldeles underbara ställen utanför den där bubblan. Man behöver inte vara så nedvärderande mot allt som inte är innerstan.
Så säger jag inte att man behöver åka lika många gånger mellan Helsingfors och Västnyland som jag har gjort i sommar, men i alla fall.

Ganska många saker i dag som jag inte förstår, och därför stör mig mycket. bra att avreagera sig. Håller ni med om någon punkt eller är ni av en helt annan åsikt? Vad stör ni er på just nu?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar