fredag 13 juli 2018

Projekt Ines

Det här är boken som uppfyllde punkten om att läsa en bok som berörde första världskriget. I läsutmaningen det vill säga, 13 punkter kvar nu. Boken heter "Projekt Ines" och är skriven av Anna Lindholm. Hon fick inspiration efter att hon gjorde ett slutprojekt om sin släkting Ines från Snappertuna och om hur hon levde under inbördeskriget. Så fick hon inspiration att leta upp fyra andra kvinnor och berätta även deras historier i den här boken. Den består alltså av verkliga berättelser, men även mycket tankar och funderingar av författaren själv.

Då jag köpte boken som ett fynd på Akademen trodde jag att det skulle vara fem skilda berättelser men nej alla fem fortlöper samtidigt i boken i kronologisk ordning. Emellanåt lite råddigt men inte alls farligt. Författaren har gjort ett enormt jobb i sin research men på något sätt faller boken tyvärr lite platt i alla fall. Jag tycker ämnet är intressant och det är ju någonting alldeles nytt, eftersom kvinnorna i krig typ aldrig lyfts fram. Men det borde ha funnits lite mera information, vilket det antagligen inte finns att på tag på, för att göra den lite intressantare och sugande i läsningen. Det var inte en bok jag suktade efter att få läsa. Men viktigt ämne och läsvärd på det sättet.

Så skulle jag kanske ha önskat att den varit lite mera romanaktig och berättelseaktig då den nu lutar mera mot en forskningstext men det är ju bara mina läspreferenser. Men jag lärde mig absolut mera om inbördeskriget, det finns mycket mer att lära där ännu om vad som faktiskt har hänt i vårt land och hur hemlighållet allting varit. Kommer ännu läsa fånglägerhelvetet Dragsvik här i något skede så då lär jag få veta ännu mera.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar