fredag 6 juli 2018

Gör din egen aioli

Dags för nästa sås, det vill säga aioli. Även det en väldigt god sås som passar till det mesta. Måste erkänna att receptet är snott av syster Natte och att jag ännu är väldigt nybörjare på att göra denna sås. Mitt första försök misslyckades totalt men ajg vet allvarligt inte vad som hände, för det skar sig nämligen inte utan blev bara inte till en tjock majonäs utan förblev rinnande. Men andra försöket lyckades och gav mig en fin dipp till mina räkor.

Du behöver två ägg (använder gulorna), olja, vitvinsvinäger (fungerar även med äppelvinäger förstod jag), dijonsenap och så vitlök för att göra majonäsen till aioli.

Lägg 2dl olja, en tesked dijonsenap och en matsked vinäger i en "mixerskål", lägg sedan i två äggulor försiktigt så att de hålls hela. Då jag googlade runt kunde man även göra med hela ägget men enligt Nattes recept bara gulorna och de måste vara hela.

Så för man ner stavmixern i bottnet på burken och försiktigt i stötar börjar mixa. Viktigt att mixern är i botten och att man mixar mer och mer stegvis. Det är här som en teknik måste tränas upp för att det ska blandas ihop till majonäs på rätt sätt. Ju mer majonäs det blir desto längre pulser man man göra med mixern, tills allting är blandat och har rätt konsistens. 

Därefter lägger man till vitlök. Och även här vill jag att ni, på samma sätt som i tzatzikin ska lita på mig och inte lägga för mycket vitlök, en klyfta räcker bra här med. Om man smakar av genast smakar det nästan inget och här blir många oroliga och lägger till mera vitlök men redan en halv timme senare har smaken spridit sig och hela såsen har en bra vitlökssmak som lätt blir för kraftig vitlök som tar över allting och inte är speciellt trevlig i munnen. För att ge aiolin en lite lättare och inte så fettig smak kan man blanda i lite creme fresh eller smetana, hade inte det hemma nu men tycker om hur såsen blir då Natte lägger i det här i slutskedet. Jag åt den här till mina räkor som jag tyvärr glömde fotografera, då jag var så ivrig att äta dem. Men det är ju som sagt en sås som passar till det mesta.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar