måndag 8 oktober 2018

Spridning av Finalndssvensk kultur

Under äventyret i Dalarna talade vi lite om våra favoritmaträtter tror jag eller så var det något annat men på något sätt dök samtalet om kräftor och kräftskiva upp. Jag förklarade att det är en av mina absoluta favoriträtter och att jag i år bara ätit det en gång. Eftersom ingen av tjejerna hade testat det frågade de om vi inte kunde äta det här en gång. Eftersom säsongen börjar vara ganska över bestämde vi i att ta det redan nästa vecka.


Så på fredagen ordnade jag en liten kräftskiva för tjejerna och så italienska killen Dario. Jag hade bara hittat frusna kräftor men det dög riktigt bra som ett första test. Så hade jag fixat dill, de rödaste servetterna jag hittade och skrapade ihop de glas och tallrikar vi hade i köket här i korridoren. Jag fick självklart lära dem hur man äter och så hade vi en mysig middag med kräftor, snaps och allt som hör till. Och det mest fantastiska, alla gillade det! Speciellt Miriam och Stefanie var ganska misstänksamma då de inte riktigt gillar fiskig mat, men även de tyckte att det var gott. En så lyckad och rolig kväll som slutade med dans på Värmlands nation där kvällens tema skulle vara ABBA. Vi var taggade över temat men de enda ABBA sångerna som spelades var Mamma Mia och Dancing Queen, och allvarligt så spelas det mer ABBA på en vanlig fest så det var inte helt enligt förväntningarna. Men en rolig kväll i alla fall.


Fina vänner! Och i veckan ska Dario bjuda oss på en äkta italiensk pastamiddag. Ser fram emot det så mycket!

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar