torsdag 4 oktober 2018

Hur är det att vara ett djur?

Efter tre och en halv vecka har jag äntligen slutfört läsningen av boken som uppfyller punkten "En prisbelönt faktabok" i Helmets läsutmaning. Boken finns (ännu) bara på finska och heter "Millaista on olla eläin", alltså Hur är det att vara ett djur. Boken är skriven av Helena Telkänranta och beskriver i princip diverse forskningar om djurens beteende. Jag måste säga att jag inte är ett dugg förvånad över att boken vunnit pris, den är så otroligt bra! Att det tog tre och en halv vecka för mig att läsa de knappa 300 sidorna beror helt enkelt på att det är facktext och sådana ämnen som tar tid att läsa. För hela tiden måste man ju fundera och ta in all fakta, men det betyder inte att den är dålig på något sätt.

Boken är helt otroligt välskriven och verkligen beviset på att facktext inte på något sätt behöver vara tråkig och svårläslig. Nu är ju detta inte en avhandling, men alla borde ändå skriva sina avhandlingar så här. På ändå så pass lite utrymme har hon fått med otroligt mycket intressant fakta och dessutom beskriver hon väl hur forskningarna gjorts, och fortfarande utan att göra texten tråkig på något sätt. Visste du till exempel att rovfåglar hittar sorkar genom att de med sin förmåga att se infraröda färger kan se sorkarnas kiss och därför vet var det finns många av dem. Eller att delfiner har en sorts röntgensyn som inte ser genom luft, så de urskiljer varandra, rovfiskar och mat genom att se djurets lungor eller luftblåsor och urskilja storleken på dem. Och de fallen där delfiner räddat människor från att drunkna beror helt enkelt på att människans lunga påminner mycket om delfinens, och de tror att det är en annan delfin som har problem.

Och det här är bara två små exempel på all den otroligt intressanta fakta som finns i boken. Och jag tror inte ens att man behöver vara speciellt intresserad eller galen i djur för att tycka att faktan är intressant. Självklart tycker jag kanske att det är lite extra intressant, och ville nästan göra anteckningar från varje sida med någon ny information, men då skulle jag aldrig ha slutfört boken så. Det är en bok som jag skulle säga att passar bäst att läsa ungefär 10-15 sidor per dag och ta in faktan och begrunda det, och trots att det är en faktabok fick jag aldrig känslan av att nu läser jag för att utbilda mig, även om jag även gjorde det och fick mycket ny information. Verkligen roligt att jag hittade denna bok och läste den till läsutmaningen. Ännu ett bevis på en bok jag nog inte skulle ha läst utan utmaningen.

Det är en myt att hundar upplever det hotfullt att människor tittar dem i ögonen eller ler mot dem med tänderna. Tvärtom aktiveras den del av hjärnan som behandlar glädjekänslor hos hundar då de ser leende människor.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar