torsdag 11 oktober 2018

Mot framtiden

Förra veckan läste jag boken som jag längtat efter i månader, tror det är över ett halvt år. Egentligen sedan jag första gången hörde att min absoluta favorit influencer ska släppa sin andra bok. I sin första bok krossade hon tabuer och spred otroligt viktig fakta om mens, nu är hon tillbaka med en ännu bättre bok, om att krossa patriarkatet. Jag talar om Clara Henrys bok "Mot framtiden: en simpel guide till att krossa patriarkatet". Kvinnan gör det igen, på ett enkelt sätt beskriver hon det enorma problem som regerar i vårt samhälle och boken är dessutom full med nyttiga tips för alla. Det var även den här boken som gav mig tillräckligt med mod för att våga publicera gårdagens inlägg.

Undrar du över vad feminism på riktigt betyder, hur du ska få folk i din omgivning att förstå hur viktigt det är med jämställdhet, tycker du att allt har gått för långt och tycker folk ska sluta gnälla? Vem du än är måste du läsa den här boken. Det här är verkligen den boken som jag skulle välja om jag behövde välja en bok som alla människor i världen skulle läsa. Här får man simpel fakta presenterad framför sig, alla argument mot besvaras på ett suveränt sätt och jag tror bara att det här är en bok som kommer att vara en del mot förändringen.

Och visst det är klart att jag från början läste boken just för att jag råkar gilla personen som har skrivit den, men jag skulle inte säga att den var så här bra om jag inte verkligen tyckte det. Dessutom är boken bland det snyggaste jag sett, både utanpå och inuti så även om jag nu läste den som e-bok tror jag att jag kommer att köpa den för att ha den att stå i min bokhylla, bredvid hennes första bok. Lite gammaldags är jag ändå i mitt boksamlande även om jag gärna läser elektroniskt. Och ännu en bra sak är att jag nu kunde stryka ännu en punkt från läsutmaningen, nämligen att jag skulle vilja vara bokens huvudperson. För huvudpersonen här är ju självklart författaren själv, och det är en helt otroligt jobbig punkt att uppfylla så till slut måste man bara välja något.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar