onsdag 17 maj 2017

Internetkändisarnas böcker

Jag är ju en sociala medier junkie, och speciellt YouTube älskar jag. Korta klipp som jag orkar koncentrera mig igenom och så vidare. Och nu har ju många som är kända via sociala medier börjat skriva böcker. För ett och ett halvt år sedan köpte jag Clara Henrys bok "Ja jag har mens, hurså?" och några år tidigare fick jag Tyra Sjöstedts bok "Från blogg till Business" i julklapp och jag har gillat dem. Men nu då jag har haft appen Nextory (som jag förrästen missade att avsluta så jag betalade i misstag en månad till av den...) har jag läst lite andra "some-kändisarns" böcker, som jag inte orkar köpa eller försöka låna men ändå tänkt att jag skulle kunna läsa i något skede. Och någon visste jag inte ens att fanns utan hittade den i appen. Så dem tänkte jag berätta lite om.

Först så lyssnade jag faktiskt på Therese Lindgrens bok "Ibland mår jag inte så bra". Den hade jag egentligen velat läsa, men av någon anledning fanns den bara som ljudbok i appen, lite tråkigt. Den handlar om hennes panikångest och depression, svåra saker som hänt i hennes liv och hur hon kämpar mot dem och övervinner sin ångest och så vidare. Jag har ju en del ångest själv så jag tänkte att jag måste läsa boken. Jag gillade nog den och det fanns mycket bra tips och så, dock fanns det nog saker jag inte tyckte lika mycket om med boken. Hon skriver väldigt mycket till läsaren direkt till exempel, "...förstår du?", "Om du tänkte dig att..." och det kan vara roligt ibland men här tyckte jag faktiskt att hon lite hade glömt bort att det var skriven text och inte en video på YouTube. Det fungerade helt okej då jag lyssnade och det var hon själv som läste upp, men det är en grej jag kanske inte tror jag skulle ha gillat om jag läst boken. Och överlag märks det nog att det inte är skriva hon gör som sin huvudsakliga syssla.

Mycket vet man redan om man följer henne aktivt på YouTube men det fanns även en hel del hon aldrig berättat där, vilket jag tyckte var intressant och bra. Överlag gillade jag nog boken, även om jag kanske saknade lite mer konkreta tips på vad man kan göra själv hemma. Fast jag vet inte om det är möjligt utan man kanske behöver hjälp och så, och nu har jag på lång väg inte lika mycket problem med psykisk ohälsa men visst fanns det saker jag kände igen mig i. Rekommenderar nog boken åt de flesta.


Efter att jag lyssnar klar den här boken hittade jag Viktor Frisks bok "Min Superkraft" och bestämde mig för att även lyssna på den. Viktor är främst känd som en av Sveriges största bloggare, och han har skrivit en del om det men främst handlar boken om hans ADHD. Det här var en bok jag uppskattade väldigt mycket, han har skrivit den tillsammans med Mia Gahne och det tror jag har varit ett bra val, eftersom den verkar vara riktigt bra skriven, man lägger så klart inte märke till det på samma sätt då man lyssnar på den. Om uppläsningen, som görs av Viktor själv måste jag säga att jag tyckte han hade en lite för snabb takt och inte var den bästa uppläsaren, men jag tycker i alla fall det är fint att han gjorde det själv, precis som Therese.

Jag gillar ämnet väldigt mycket, jag lärde mig otroligt mycket om ADHD och tycker det var en både intressant och underhållande bok. Fick till exempel veta att det finns så många olika sorters ADHD och den kan ta sig i uttryck på väldigt många olika sätt. Och även om jag inte har någon ADHD kunde jag faktiskt vid vissa delar känna igen mig själv, och började faktiskt lite fundera. Då han berättade att en hur lugn person som helst kan ha diagnosen, att man inte alls behöver vara hyperaktiv. Och jag är en ganska lugn person men till exempel då jag tittar på film så kan jag få väldigt svårt att koncentrera mig och orka sitta stilla om jag inte får göra någonting samtidigt med mina händer. Folk kan bli störda på att jag till exempel pillar med min telefon, att jag bara borde titta, men det har jag faktiskt märkt att är ganska jobbigt för mig. Och jag tror inte att det är någonting sådant här men bara en sådan där grej att man faktiskt kan ha vissa sådana saker och det faktiskt är så på riktigt.

Också det här en bok som jag rekommenderar alla, för det är kunskap som jag anser att alla i samhället borde ha. Vi borde helt enkelt få mera kunskap om olika diagnoser, psykisk ohälsa och så vidare, för att få mer förståelse för varandra och faktiskt inte döma varandra så jäkla mycket.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar