onsdag 12 augusti 2015

Störigt

I en tid har jag på min telefon i anteckningarna haft en lita med små saker som egentligen är helt betydelselösa men som ändå stör mig. Jag har haft den här listan med tanken att det ska bli ett blogginlägg, eller flera i framtiden så att alltid då det finns tillräckligt många nya saker jag har kommit på att jag stör mig på så lägger jag upp dem. Varför? Jo bara för att jag tycker det är så kul att läsa eller titta på andras liknande grejer. Och så är det ju en räddare i nöden då jag har bloggtorka (vah märks det så tydligt att jag inte hittar saker att blogga om denna vecka? Och en hemlis, jag har inte planerat bloggen den här vekan...). Så har jag tänkt att jag behöver ganska många för att det ska bli ett inlägg men nu har jag insett att det inte behöver göra det, för jag är ganska bra på långa förklaringar i alla fall. Här är första "störigt" listan:
  • Varför är toalettborstar vita? Alltså det stör mig något otroligt att den som kom på att toalettborstarna oftast är vita måste ha varit riktigt dum. Allt smuts och snusk syns ju hur tydligt som helst på vitt. Vi har en som är mörkblå och jag tycker det ser så mycket snyggare och fräschare ut, snälla varför inte mer sådant?
  • Undervisnings böcker utan bilder. Snacka om någonting tråkigare, sida upp och sida ner bara text och text. Inga bilder med exempel eller intressant tilläggsfakta. Och så kan man inte ens räkna med att en sida bara är en halv för att det finns en bild som tar upp halva sidan. En sådan undervisningsbok tråkar i alla fall ut mig mycket snabbare och jag blir omotiverad till att plugga, lättlurad jag vet men funkar det har det väl ingen skillnad.
  • "Rädda-världen-människor". Ja, jag tycker vi förstör jorden och borde göra någonting åt saken men jag stör mig ändå på folk som inte talar om annat, det enda som har betydelse är hur dåligt allt vi gör är. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, för jag tycker det är viktigt att ta hand om miljön och jorden och så men det är den där speciella typen. Någonting i sättet hur saken presenteras och vad personen lägger vikten på.
  • Att pannlappar aldrig är tillräckligt tjocka. Du ska ta ut någonting ur ugnen, du tar en pannlapp. Nej det gör du inte. Antingen tar du en ugnshandske och en pannlapp eller två pannlappar för en är aldrig tillräckligt tjock. Om du bara använder en kommer värmen igenom och du bränner dig på plåten. Varför? Varför kan ingen göra dubbelt tjockare pannlappar så att man slapp vara klumpig med två på varje hand och i ställe kunde ha EN som på riktigt hjälpte mot värmen?
  • Det fenomenet att alla YouTubers verkar tycka att ordet "Yaaaz" är det coolaste som finns och ska använda det som vart annat ord typ. Jag blir så störd varje gång jag ser en video då vloggaren använder det hela tiden med den där galet störande rösten som man tydligen måste ha då man säger det ordet. Och ordet gör inget, det bara sätts in för att det är kul eller tufft. Och vet ni vad? Det är varken roligt eller tufft, bara STÖRANDE!
  • Ni vet då man lyssnar på en podcast, oftast måste man ha ganska hög volym för att höra pratet. Och så har de bestämt sig för att ha en signatur melodi med galet hör volym som dessutom spelas runt fem gånger under en pod. Så man måste hela tiden skruva upp och ner volymen för att inte bli döv av signaturen men ändå höra pratet. Varför kan de inte lära sig att anpassa ljudet så att det skulle vara på ungefär samma nivå? Förstår inte.

Oj galet vad jag känner mig negativ plötsligt, men ibland måste man vara det. Och lite kul är det också, jag är ju inte gravallvarlig här heller. Jag bara stör mig på små saker som inte egentligen påverkar någonting alls.
<3 : Madde

1 kommentar:

  1. haha yaaaaasss mitt favoritord.
    håller med om toaborstar o pannlappar, helt random!!!

    SvaraRadera