måndag 18 maj 2015

Student

Nu är det klart på riktigt. Nu står det svart på vitt att jag kommer att bli student. Om ungefär exakt 12 dagar kommer jag att stå på scenen, jag kommer ta emot min vita mössa, jag kommer att ha bjudning hemma, jag kommer få gratulationer och det kommer vara min dag för att jag klarat av 12 år i skola.

Resultaten kom idag, både trevliga, väldigt trevliga och mardrömmen upplevde jag på några minuter idag. Det trevliga, min engelska som jag skrev om och låg mellan ett M och ett C kom tillbaka som ett M. Så himla stolt över mig själv att jag verkligen tog mig i kragen och läste och höjde mitt vitsord två steg, så alla som säger att det inte går att höja studentvitsord. Oj vad det går, men visst kräver det arbete, men det går.

Det väldigt trevliga. Matematiken som gick in som ett M med 38 poäng. Hade ju hoppats på ett E men de poängen var redan långt under den gränsen och matematikpoäng brukar väl inte höjas då det är ganska klart om det är rätt eller fel. Tydligen kunde det, mina poäng höjdes till 42, ett poäng under E gränsen. Men tack vare läkarintyget för krocken (att jag inledde provet i chocktillstånd) fick jag kompensation och mitt vitsord i lång matematik blir E.

Så mardrömmen. Modersmålet, det enda jag visste att jag kunde och ville få ett L i. Jag trodde inte det var sant då jag såg bokstaven som stod där. Min essä hade kommit tillbaka 15 poäng lägre än vad läraren tyckte, så mitt vitsord sjönk från ett preliminärt starkt E till ett M. jag har dock kontaktat min lärare och hon säger att hon inte heller förstår, att flera lärare har läst min text och är överens om att det är en 45 poängs essä, inte en 30 poängare som studentexamen hade lagt som poäng. Och jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle skriva 30 poäng, det fanns liksom inte i min värld. Men de ska kontakta nämnden och i alla fall få en förklaring, kanske någonting ännu kan ändras, bara att hoppas på det bästa.


<3 : Madde

6 kommentarer:

  1. Det där var jag med om förra året också, modersmålet var mitt starkaste ämne utöver bildkonsten, jag som förväntade mig minst ett E, fick ett C!! Min lärare förstod heller inte riktigt och kontaktade nämnden, men tyvärr ingen ändring, riktigt surt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch då :/ Det är så tråkigt då det händer...

      Radera
  2. Grattis till studenten från en annan student! Jag tror årets modersmål hade ovanligt höga krav för mitt resultat kom också som en chock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej, hoppas inte alltför hemskt...

      Radera