måndag 4 maj 2015

Sociala medier

Jag är ju en person som anser mig kunna och känna till och använda en hel del sociala medier dagligen. Av de stora är det nog egentligen bara Twitter som jag inte riktigt förstått mig på, ändå har jag ett konto där men det används aldrig. Facebook kollar jag flera gånger om dagen, mest för att få information nu för tiden om evenemang och sådant, men även för att bara slött scrolla igenom om någon skrivit någonting kul. Bloggar gör jag ju dagligen och läser även andras bloggar. På YouTube kollar jag mest på andra, har nog en kanal men väldigt länge sedan jag lade upp någonting, mest nagelvideos där. Och Instagram är alltid schysst att kolla igenom då man sitter på tåget eller i bilen (och någon annan kör).


Nu har jag både på YouTube och Instagram upptäckt varsin funktion som jag nog vetat att finns men inte själv använt. Och jag har bara insett att de gör min användning av medierna så mycket roligare och lättare. På YouTube handlar det om fliken "Mina prenumerationer", förr har jag nämligen bara kollat genom listan med de jag prenumererar på och kollat om det finns en liten siffra intill deras namn, och det stämmer inte heller alltid då det inte är så snabb uppdatering. Nu har jag insett att jag bara kan klicka på mina prenumerationer och få en lista på alla videos de jag prenumererar på laddat upp och även se vilka jag sett så att jag enkelt kan kolla in de nya. Smart, men känner mig lite dum att jag inte insett det tidigare.


På Instagram har jag hittat sökmotorn på ett helt nytt sätt. Jag har ju vetat att där finns en massa bilder, men jag har alltid tidigare tyckt att det är störande då de bara syns som små och man måste klicka upp dem för att kolla på dem. Nu har jag insett att det faktiskt är riktigt roligt, nog ser man ju ändå bilderna och så klickar man upp de man vill kolla närmare. Då får jag se så mycket mer bilder utan att prenumerera på hundratals konton och sedan ha min feed helt fullproppad med bilder jag kanske inte alls vill se, om ni förstår. Lite samma reaktion som med YouTube här. Har ni några liknande tips eller saker ni har upptäckt som ni sedan känt er lite dumma över att ni inte insett tidigare?

(blev sugen på lite bilder från Jurmo förra sommaren <3) 

<3 : Madde

1 kommentar:

  1. Tror faktiskt inte att jag har haft någon sådan upptäckt direkt.
    Men den här instagram-funktionen tycker jag faktiskt är bra när man kan se bilderna så där små går det ju snabbare att kolla och leta inspiration, och om man ser något som verkar najs är det ju bara att klicka större. ;)

    SvaraRadera