tisdag 26 december 2017

Mitt skönhetsintresse

Jag har aldrig känt eller sett mig som en speciellt utseendefixerat person. Det är klart att jag tänker på det och ibland vill fixa till mig extra, men jag har absolut inga problem med att gå runt osminkad, ha mjukisbyxor på stan eller ha lite smutsigt hår en dag för att jag inte orkat tvätta det. Och ofta handlar det just om det, ork. Det känns ofta jobbigt att till exempel sminka sig bara för att gå till skolan liksom. Och alla gånger väljer jag hellre bekväma kläder än tänker mycket på min outfit om jag inte ska på något speciellt. Och allt det här stämmer fortfarande om att jag oftast går osminkad och oftare har på mig springbyxor än jeans, men ändå har det på senaste tiden krupit Fram ett allt större intresse för skönhet.

I högstadiet någon gång väcktes mitt intresse för naglar och mail art och jag målade mina naglar i olika mönster hela tiden. Men det var det enda intresset för skönhet jag hade. Smink och liknande tyckte jag var tråkigt och jag sminkade mig egentligen bara för att fixa till mig mera. Så under gymnasiet började jag även intressera mig en del för hår. Jag älskade att under en rast få fläta någons hår och testade gärna lite utmanande flätor. I början var det också frågan mest om att fläta och det hade ju även en rent praktisk funktion för mig. Jag gillar att gå med en eller två flätor, för då hålls håret ur vägen då man gör någonting, och det går dessutom bra att ha mössa över det på vintern.


Men så småningom var det inte bara flätande jag tyckte var roligt utan jag tyckte även att det var roligt att fixa någon annans hår i en festfrissyr och testade runt lite. Skulle säkert göra det betydligt mera ännu också om jag hade någon som skulle ställa upp som hårmodell. Vive som jag tidigare testade allt på, har klippt kort hår för något år sedan så på henne kan jag inte längre experimentera.

Så var det ganska länge, naglar och hår tyckte jag om att fixa med men inte annat. Det är kanske bara nu under det senaste året som jag har börjat tycka att smink är kul. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt och ganska tråkigt att sminka sig till skolan och framför allt på morgonen avskyr jag nästan att sminka mig. Men om jag har tid och i lugn och ro får pensla på mitt ansikte tycker jag det är så otroligt roligt. Jag har börjat uppskatta att köpa mera sminkprodukter, inte bara det nödvändigaste för att kunna skapa en bra look. Och ibland när jag är hemma kan jag bara få för mig att jag vill testa någon ny sorts smikning, ibland då jag känner mig lite nere låser jag in mig i nästan två timmar och bara sminkar mig så detaljerat och bra det bara går och jag blir oftast väldigt mycket gladare.


Jag vill testa nya färger, se vad man kan göra, nuförtiden använder jag nästan alltid highlighter (som jag aldrig förr gjorde) och så vidare. Det är bara att konstatera att det är ett intresse som under en väldigt lång period har vuxit sig större och större och att jag nog ser det som ett av mina intressen nu. Det är verkligen så att jag kan se fram emot att börja sminka mig. Och jag har börjat använda en massa produkter jag inte tidigare tyckte var så nödvändigt, som jag såg att det är bara sådana med ett stort sminkintresse som använder. Ni vet primer, ögonkräm, setting spray och så vidare. Jag gör det och jag gillar det! Så ja nu för tiden lägger jag mera tid på smink då jag väl sminkar mig, men samtidigt går jag fortfarande utan smink största delen av tiden. Ville egentligen skriva det här inlägget för att jag har förvånat mig själv, jag trodde aldrig att jag var tjejen som intresserar sig för smink och skönhet.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar