lördag 9 december 2017

Lite tankar om kandidatavhandling

På onsdagen lämnade jag in 12 sidor av min kandidatavhandling. Det vill säga så långt som jag har kommit med den. Eftersom jag hade deadline på minst 12 sidor till onsdagen kl 12. Och egentligen lämnade jag faktiskt in 13 eller 14 sidor tror jag, men några står det typ ingenting på ännu eftersom jag inte kommit så långt med de kapitlen ännu. Men jag är i alla fall igång med skrivandet av kandidatavhandlingen på riktigt nu och därför tänkte jag dela med mig lite tankar jag har kring det.

Det känns som allt det teoretiska så småningom börjar klarna, riktigt klart blir det väl aldrig men i alla fall. Jag har mitt ämne klart, jag skriver om vilka sorts nyheter finlandssvenska studenter i huvudstadsregionen läser på Instagram. Och det känns som att det är ganska klart, min avgränsning börjar kännas tillräckligt snäv och som att det verkligen går att utföra.

Att utföra undersökningen känns lite nervöst. För jag kommer ju bara att mejla ut min enkät och sedan kan jag i princip inte göra speciellt mycket annat än att hoppas på att få in så många svar som möjligt. Och jag hoppas verkligen att jag skickar till så många att jag får in tillräckligt många svar, men det kommer jag göra på nästa års sida eftersom det känns som att jag kommer få fler svar då när alla inte är stressade med allt precis innan jul och nyår.

Samtidigt som jag har kommit igång och hela tiden får lite mera hum om hur man gör, hur man skriver och hur allting ska se ut så känns det som att jag inte riktigt har någon aning hur det går till egentligen. Jag vet ju inte om det jag skriver är så man ska skriva, om den strukturen jag har verkligen är rätt och om jag skriver tillräckligt vetenskapligt. Vad allt ska jag ta med och hur var det nu igen som referenserna skulle se ut. Men jag antar att det är lite så att ingen egentligen har en helt klar bild av hur det ska vara och att det bara är att skriva på och sedan ändra enligt feedbacken man får. Det är antagligen enklare åt det hållet.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar