fredag 15 december 2017

Genom veganism och ångest mot framgången

Jag har insett att de ljudböckerna jag allra helst lyssnar på är självbiografier. Kända människor som skriver, och helst läser upp själva, om hur de har tagit sig dit de är i dag. De är ju oftast relativt vanliga människor och det har sällan varit lätt. Orsaken till att jag gillar att lyssna på dessa böcker är att jag själv blir så inspirerad av dessa berättelser och får drive att själv sträva hårdare mot mina mål.

De senaste veckorna har jag låtit tre sådana här böcker strömma ut genom mina hörlurar. Den första boken jag lyssnade på då jag satte igång min nyaste prenumeration av Nextory var  Therése Lindgrens nya bok "Vem bryr sig?". Boken handlar om hennes väg till att bli vegan, orsaken och att hon inte är felfri. Det är kanske inte direkt en bok om hennes framgång men i alla fall. Jag tror inte själv på att leva så strikt och vem som helst får ha vilken åsikt som helst om mig och till och med tycka att jag är äcklig men jag tycker det är viktigt att tänka på både miljön och djurens mående inom all råvaruproduktion. Jag tror inte själv på att helt utesluta alla animaliska produkter men skulle vilja använda bara produkter från djur som jag vet har det bra. Jag tror att det i framtiden kommer vara möjligt för mig, köpa produkter från gårdar och uppfödningar jag känner och vet att allt är i sin ordning. Och så vilt så klart. Men boken gav mig ändå en hel del intressant fakta och jag anser att den är bra och vettig att läsa. Samtidigt är jag trött på att ta fighten med folk som inte lyssnar på argument så jag tänker lämna diskussionen här. Men ja, jag tyckte om boken.

Den andra boken jag lyssnade på var "Jag är inte perfekt, tyvärr" av Michaela Forni. Jag har själv aldrig följt henne på sociala medier men fastnade för boken riktigt mycket. Hon skriver om sin väg genom ångest och svartsjuka till sin framgång. Så inspirerande, hon jobbar och har jobbat med sådant jag gärna skulle göra och hon ger dessutom en massa bra tips till hur man kan hjälpa sig själv och andra med psykisk ohälsa. Så viktig bok och den gav mig verkligen mycket. Lite samma som i den föregående, ett ämne som många fortfarande vägrar ta på allvar, men jag anser att det är viktigt och så får folk tycka vad de tycker om mig.

Senast lyssnade jag slut boken "Vem fan är han??" av Daniel Redgert. Honom hade jag aldrig hört om tidigare, och det är även lite det han skriver om, att ingen vet vem han är. Men efter att ha lyssnat på boken insåg jag att han har mitt drömjobb. Han jobbar på ett stort modernt mediebolag, som producerar massa podcaster, hjälper medieprofiler och så vidare, i Sverige. Han kommer från en liten ort och har alltid vetat vad han vill, jobbat stenhårt för det, tagit sig igenom svåra saker gällande sin sexuella läggning och svek från vänner. Så värd att läsa eller lyssna på för alla anser jag! Och jag blev som sagt otroligt inspirerad.

Just nu lyssnar jag på Tomas Ledins egna bok "Inte ett moln så långt ögat kan nå?". Så jag fortsätter lite på samma tema helt enkelt. Det bästa är att det är han själv som läser upp boken, och allvarligt talat vem älskar inte Tomas Ledin?

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar