lördag 24 december 2016

Hur jag känner för att fira jul utomlands

I år är vi ju i Vietnam över julen, även på julafton. Och det här är en grej där åsikterna skiljer sig väldigt mycket. Många reagerar med "Jag skulle aldrig någonsin kunna vara utomlands på julafton", så jag tänkte berätta lite vad jag tänker, tycker och känner.

För det första så tycker jag mycket om att fira jul hemma, jag älskar stämningen speciellt på kvällen efter att man ätit och sitter tillsammans, öppnar paket och allt det där. Samtidigt är julafton för mig ofta en ganska stressig dag fram till middagen för mig. Vi har mycket program och är igång hela dagen. Jag tycker om det också, men det kräver en hel del planering. Och det känns inte så jobbigt att inte uppleva varje år. Även om det är en tradition och hör till kan det vara skönt att slippa den härvan med att åka/köra runt med bilen från ställe till ställe för att hinna med allt.

Julmaten saknar jag inte, då jag inte egentligen gillar den. Jag tycker om förrätten, men det är för oss lax och rom och sådant som nog äts även vid andra tillfällen är julen, så därför känns det inte farligt att inte få äta det på julen. Och hela sällskapet följer ju med på resan så vi är ju ändå tillsammans, så inte heller det känns så farligt.

Det som jag nog saknar mest är den där stämningen med att sitta inne, ha en massa ljus och så småningom kanske byta till myskläder. Men jag tycker faktiskt inte det är så farligt att inte vara hemma på julen, men samtidigt gör det ju att jag längtar till att vi firar hemma nästa år betydligt mer. Så nej, jag tycker inte att det är en katastrof att fira jul utomlands, jag tycker det kommer bli väldigt skönt att var utomlands men jag tror att jag nog på julafton och nyårsafton kanske längtar hem lite. Och faktiskt mer på nyårsafton om jag alls upplever det på samma sätt som då vi var i Cuba och även då var borta båda. För på julafton är jag ju ändå med samma personer jag skulle vara om jag var hemma, men på nyårsafton är jag inte det och i Cuba minns jag att jag längtade hem och efter Jonathan extra mycket just på nyårsafton.

Dessa små tomtar reser med oss då vi är borta över julen, de är medpackade så klart!

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar