onsdag 7 december 2016

En självständighetstradition jag inte gillar

Igår firade vi Finlands självständighet, 99 år. Traditionsenligt hör det ju till att kolla på slottsbalen, det är helt roligt och fint tycker jag. Studenterna i Helsingfors brukar gå ett fackeltåg, är inte så insatt men det verkar också som en trevlig tradition. Men de senaste åren har en annan tradition vuxit fram och den ogillar jag skarpt. Det handlar om traditionen att demonstrera. Igår var det åtminstone tre olika demonstrationer, bland annat en nynazists och så en mot det. Och jag förstår allvarligt inte varför dessa ska hållas på självständighetsdagen. Dagen då vi ska vara stolta över vårt land och fira att vi är ett eget land. Går det inte lite emot det här att demonstrera mot saker man tycker är fel i landet. Och hur rätt är det att jag ska känna mig orolig och nästan rädd då jag tar mig hem från tåget, inte ens sent på kvällen. Och det här på landets självständighetsdag! Nej, jag tycker inte att självständighetsdagen är en dag man ska demonstrera på!

Lånade Christas bild på en flagghissning från kårens Fscebooksida

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar