fredag 7 oktober 2016

Min bokhylla

Det här är min bokhylla. Den är så stor att jag inte får med den på en bild. I dag tänkte jag visa den och berätta om den, och vad jag har i den. För jag tycker om min bokhylla. På de två översta hyllorna förvaras böcker som inte är mina, så de hoppar vi över, dem har jag inget mer att säga om.

På den översta hyllan som är min längst till vänster har jag mina Harry Potter hylla, alla böcker jag har plus filmerna. Min samling är inte komplett, har bara 1 och 4-6 på svenska och så 3 och 7 på engelska. Har fått låna 7an på svenska av Jonathan för attdet ska se bättre ut i hyllan, men vill ha alla böcker på svenska.

I hyllan bredvid har jag en gammal kamera som fungerar med film, men som är en systemkamera från förr, en låda med lite saker jag inte visste var jag skulle lägga dem och sedan pappas favorit mjukisdjur från när han var liten, nallen Pelle.

Under Harry Potter hyllan har jag en hylla med enbart pocketböcker. Kan vi bara tala om hur härliga pocketar är, jag älskar dem och gillar dem mer är inbundna böcker faktiskt. Vet att de har dåligt rykte och är inte lika fina och är räknas inte riktigt som riktiga böcker. Men jag skulle helst nästan vilja ha en hylla med enbart pocketar, för de har en standars höjd oftast och det blir så snyggt med rak linje och så. Tyvärr är serien om Imperiets dotter (som jag håller på och läser första boken ur och därför saknas den ur hyllan) typ 2mm högre än de andra, och det märks. Vet inte hur jag gör med dem ännu.

Bredvid fortsätter jag med pocketar, till höger har jag lagt sådana som jag läst men inte riktigt fastnat för och inte kommer att läsa om som jag funderar på om jag borde sälja. Här har jag även en porslinskatt som bokstöd.

På mittersta hyllan längst till vänster har jag inbundna böcker jag tycker mycket om, sådana som jag vill läsa om och har läst flera gånger och som jag tycker att är lite extra bra. Hör till samma kategori som pocketarna ungefär men de är inbundna så de får en egen hylla. Och min söta lilla rosa radio får trängas med här också.

Bredvid har jag två små tavlor som prydnad, tillsammans med min stora Narnia bok som innehåller alla sju böcker, så min älsklings porslinssak hunden och min önskedosa. 

En hylla nedåt till vänster finns barnsagor, mest Astrid Lindgren men även lite Pelle Svanslös och så Tove Jansson.

Hyllan bredvid saknr logik fullständigt, det är lite de böckerna som blev över och är ganska små.

Näst längst ner till vänster finns böcker som kan klassas som äldre barn. En del hästböcker, och sådana, ganska lättlästa romaner kanske man kunde säga.

Till höger om dem har jag mina faktaböcker, ingen är väl förvånad över att de flesta behandlar djur, hundar och hästar.

På de två hyllorna längst ner till vänster finns sagoböcker och bilderböcker som jag inte kunnat göra mig av med.

Högen där till höger är sådana böcker som är för höga för hyllan, och eftersom hyllan är så snyggt symmetrisk vill jag inte göra en hylla högre för att de ska rymmas.

Så kommer vi till de breda hyllorna, högst upp där hittar vi några fotografier tillsammans med proslinsfigurer.

I det stora "hålet" har jag hängt ett snöre med fotografier och under dem harjag min älskade bok med Nick Brandts bilder, en annan bok med fantastiska fotografier av djurungar, lite andra små prydnadsgrejer och mitt smyckesträd.

På två hyllan under har jag min klocka, som jag inte fått uppsatt på väggen men som hittat en bra plats på ett litet staffli. SÅ finns där lite disneyfilmer och annat smått. Under det har jag skolböcker och anteckningsböcker samt lite andra böcker som även de är för höga för hyllan.

Längst ner har jag böcker som inte riktigt rymts någon annan stans, eller de stod förut på hyllan bredvid första med pocketböcker men sedan fick jag så många pocketar att de inte rymdes på en och då ville jag ha resten bredvid för att fortsätta den snygga linjen. Även än hög med mjuka bollar som min mormor sytt finns här.

Längst till höger högst upp finns min solskensflickstaty ensam. Ja, på ettan ansågs jag vara det gladaste barnet så jag blev tilldelad solskensflickan.

På två hyllor under förvarar jag i princip alla mina smycken, har otroligt mycket även om jag faktiskt använder smycken väldigt sällan.

Under smyckena har jag en hylla med filmer. Dvd filmer och faktiskt även några av mina favorit VHS kassetter, även om vi inte har någon VHS-spelare.

Under dem förvarar jag mitt te och för tillfället också mina solglasögon, medan jag försöker hitta deras riktiga ställe.

Och på nedersta hyllan till höger står egentligen ingenting riktigt just nu, en tom presentlåda som jag kan använda som paket och en pulsklocka som jag försökt sälja.


Det var då min bokhylla som tar upp hela min ena vägg i rummet och dess innehåll.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar