lördag 22 oktober 2016

#Killspel

Det är ett tag sedan, jag tror jag var ensam hemma och ville få tiden att gå. jag googlade på spel och hittade ganska snabbt det roliga spelet "Cut the rope". Har länge sedan spelat det på telefonen men i gratisversionen fick man inte spela speciellt länge, nu på datorn fanns alla nivåer så jag spelade och fördrev tiden ganska bra. Så i något skede märkte jag att det under spelet fanns olika hashtags, antagligen kunna koppla ihop olika sorters spel i olika kategorier. Ja men det är väl ett bra system tänkte jag, tills jag såg hashtaggen #killspel. jag satt alltså just då och spelade ett så kallat killspel. Först blev jag ganska irriterad, bara har vi verkligen inte kommit längre än så att vi fortfarande kategoriserar spelen på internet enligt kön, suck. Sedan blev jag väldigt konfunderad, för om jag tänker på alla könsstereotyper som finns är cut the rope ett spel jag aldrig någonsin med dessa stereotyper kategorisera som ett killspel. De spel som kategoriseras så brukar vl handla om krig, skjutande, olika sorters äventyr och så vidare. Det här med ett gulligt fantasidjur som du matar med karameller känns i stereotyperna mera som ett tjejspel i så fall.


Jag vet inte vad jag ska tycka. Är det bra att även spel med gulliga djur kan vara för killar eller borde kategorin byta kön. Nåja, helst tycker jag att kategorierna tjej och killspel kunde slopas helt. Jag tänker i alla fall fortsätta spela cut the rope oberoende av vilket kön som står där, så varför står det där undrar jag?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar