onsdag 21 september 2016

"Sommarläsning"

På sommaren var jag på både Hangö kvällstorg och Tenaladagen i jobbsyfte. Men jag hade ju överloppstid så jag hade tid att vandra omkring också. Och min favorit på dessa är bokvagnen, så mycket böcker, så billigt. Min dröm alltså. Köpte tre böcker sammanlagt tror jag. Sådana där böcker som klassas som sommarläsning. Någonting enkelt och feelgood att läsa på stranden. Då jag var på kräftskiva med Jonathans familj någon vecka sedan hade de samlat ihop böcker som de sedan bytte och jag fick också plocka åt mig. Tog två böcker, var av den ena passar i samma kategori som de andra. Jag hade tänkt att jag skulle läsa dem under sommaren, men jag har inte hunnit riktigt så i princip alla har blivit nu till hösten, men jag tycker om att läsa sådana böcker året om så mig stör det inte. Dessa fyra är nu nya från sommaren.

"Och så levde de lyckliga" av Lucy Dillon och "Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans" av Anna Gavalda har jag redan läst, medan "Vinter i drömhuset" av Maeve Binchy (kanske inte helt sommarläsning direkt...) och "Hella Hells bekännelser" av Unni Drougge ännu väntar olästa.

"Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans" såg jag först på en Facebooksida där jag emellanåt köper böcker. Sökte upp boken på Goodreads och tyckte att den lät bra, så jag lade ett bud på den. Jag fick inte den och sedan då jag hittade den på Hangö kvällstorg så slog jag till. Ett köp som jag efter att veta hurdan boken är antagligen inte skulle ha gjort. Missförstå mig rätt nu, eller jag ska förklara. Jag tycker att hon skriver otroligt bra, men boken har ingen röd tråd utan varje kapitel är en fristående story. Så det blir lite mer som en novellsamling. Och jag har lite svårt för sådana böcker. 

För även om varje story är bra skriven och intressant finns det ingenting som får mig att läsa vidare. Jag är en person som vill ha ganska mycket händelser och story i mina böcker så därför var det kanske inte helt en bok i min smak. Kan vara att jag säljer den vidare, för jag kommer inte att läsa om den och tycker inte heller att den är så jättefin att jag vill ha den att bara stå i min bokhylla. Och ja, jag fastnade lite för det galet gulliga omslaget på hunden. Tyvärr den har inte egentligen någonting att göra med boken, men i alla fall. Så om du är en sådan som gillar att läsa novellsamlingar eller korta berättelser så rekommenderar jag starkt den boken för dig. För som sådan är den väldigt bra enligt mig.

På boken "Och så levde de lyckliga" ser man ganska bra vad det är för sorts bok tycker jag. Det är chicklit, det är feelgood och det är just så den ser ut. Jag älskade boken, just den sortens läsning som jag ville ha just nu. Det handlar om Michelle som flyttar till en ny stan och startar en inredningsbutik och en bokhandel, hon flyr sin ex man egentligen. Hennes nya bästa vän blir Anna som har en bra äktenskap som under bokens gång nästan förstörs helt. Det är kanske inte att spola så mycket att allt löser sig till slut och den slutar med kärlek.

Boken handlar om hundar, böcker och kärlek. Kan det bli bättre månne? Det är lätt underhållande läsning som inte kräver mycket hjänrkapacitet. Många nedvärderar denna sorts böcker men jag gillar det och vid sidan av fantacy och vissa biografier så är det här den sortens böcker jag gillar att läsa mest. Så vill du ha någonting lättare, som får dig att må bra och samtidigt om du är blödig kanske till och med gråta lite. Den är jättebra men då jag läste slutet blev jag lite deppig för att den ändå var lite sorglig, inte helt i slutet, men sista 50 sidorna. Ja jag rekommenderar den! 

En till bok som passar in i den här kategorin som jag läst på sistone är "Nätterna vid havet" av Nicholas Sparks. Den är tillbaka i Hangö för den var ur vår bokhylla där. Jag läste den mest för att jag hört att hans böcker är bra. Den var riktigt bra, själva storyn tog kanske upp litet för liten del av boken enligt mig. Men sorglig och lycklig i sina stunder. Ingen bok jag slukade och jag har inte blivit övertygad om att Nicholas Sparks är så bra som jag hört, men visst. Handlar om en ny kärlek i äldre ålder som sedan slutar ganska sorgligt. 

Det är ungefär de böckerna jag läst inom den här kategorin på senaste tiden. Jag lovar ingenting, men antagligen kommer jag ju att skriva om de andra två då jag läst dem. Har ni läst någon av dessa fem böckerna? Vad tyckte ni i så fall?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar