torsdag 1 september 2016

Introveckan over and out

På måndag träffades vi med tutorna halv 10 i skolan. Gick in i festsalen och presenterade oss och fick sedan gå iväg med våra egna gulisgrupper. Vi presenterade oss, gick igenom lite information och lekte namnlekar mest hela dagen. Redan då kändes gruppen bra och som om det kan bli en fin sammanhållning. Efter skolan bar det av mot Molly Malones för after school. Några timmar där och via butiken tillbaka till skolan och StudOrg rummet. Efter att sista gulisen (OBS en journalist!) gått hem började även några tutorer, där ibland jag äska mig hemåt. Landade hemma lite efter 22, ganska trött men glad.

Sov lite längre på tisdag och förtsatte med att leka, lekte lite mera lära känna varandra lekar och veckans favorit, "maffia" introducerades. Föreläsarna hade sin ämnespresentation och så gick vi på en rundvandring i Helsingfors. Rundvandringen slutade på Nypolen där vi mötte upp de andra ämnena och hade vår "picknick" inomhus i stället. Ingen sen kväll för någon, då vi lämnade byggnaden och vissa gick för att hälsa snabbt på utbytesstudenterna tog jag i stället spårvagnen hem. Redan här började tröttheten kännas i kroppen.

På onsdag tog vi en ordentlig sovmorgon och hade vår sista tutorträff med gulisarna ute i Kajsaniemiparken. Så presenterade sig J-komm och inskriptionen hölls. Där efter var det dags för universitetets rektors tal, men tillsammans med statskunskapstutorerna styrde jag i stället mot butiken för att inhandla morgonmål till nästa dag. Vi svettades och ville helst lägg oss ner och sova, bar de tunga matkassarna, stannade och åt asiatisk matbuffé och packade in maten i StudOrg rummet. Efter en liten paus var det bara att styra stegen mot bowlingen, som var kvällens program. Efter den var det mellanlandning på baren Mr. Don och sedan vidare till Aussie Club, där vi dansade natten lång. Det blev en väldigt lång men rolig kväll. En del av kvällen tillbringades uppe på en bardisk som inte användes, antingen dansande eller sittandes. Då jag började känna mig väldigt, väldigt trött insåg jag att om jag vill hem med spårvagn i kväll så går sista om tio minuter. Eftersom jag var så trött tog jag beslutet och sade snabbt hejdå åt alla och tog mig hem. Galet trött sov jag en natt på ungefär fyra timmar och hade sedan väckning klockan sju.


Det var nämligen dags att efter för lite sömn och efter att ha avnjutit en del alkohol kvällen innan ta sig till skolan för att ställa i ordning ett morgonmål åt gulisarna. Den första tiden tillbringade vi med att liga på sofforna och försöka halvsova vidare. Så kom gulisarna, vi åt morgonmål och sedan då deras finskaprov började städade vi undan. Jag hade ett tandläkarbesök och sedan hade vi en genomgång med en av våra gulisar som började först på onsdag och missade en hel del information. Så var vi med då hela gruppen fick IT-skolning och sedan var det dags för sista dagens kvällsprogram, det vill säga beachparty eller mera chill på stranden. Vi lekte lite lekar, satt och talade en stund och hade det mysigt trots tröttheten. Alla packade ändå iväg sig ganska tidigt och själv var jag hemma innan klockan 20 idag.

Veckan har varit väldigt rolig och otroligt givande men det är nog riktigt skönt att den är över nu. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur tungt det skulle vara att vara tutor, faktiskt. Så många dagar från morgon till sen kväll hålla på för fullt hela tiden. Och jag klagar inte, jag är väldigt trött men skulle jag med facit på hand och veta hur det skulle vara skulle jag nog ändå göra om det igen. Jag gillar att vara tutor, jag har världens bästa gulisar och jag ser mycket fram emot den här tutorhösten!


Bilderna är från J-komms Instagram, följ gärna dem där @jkommsskh!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar