söndag 8 maj 2016

Veterinärbesök

På onsdagen efter en kort skoldag åkte jag så snabbt jag kunde ner till Porkala och träffade upp Jonathans mamma med katten Tuffsan. Hon hade varit sjuk flera veckor och ett veterinärbesök var ett måste. Stina våga dock inte gå ensam med henne så jag följde med som stöd.

Utanför mottagningen då vi väntade

Veterinären kände först lite på henne och bestämde sig sedan för att hon måste röntgas för att se vad som var fel med tarmarna. Han gissade först på att hon svalt ett snöre och då skulle det tyvärr innebära en operation, vilket inte är aktuellt då hon trots allt är lite till åren. Nervösa väntade vi på resultaten och fick sedan en lättnad då svaret var att hon bara hade en inflammation i tarmen. Hon fick en antibiotikaspruta samt tandsten borttagen. Sedan fick hon följa med hem och ännu under narkos tvättad ordentligt (hon hade slutat tvätta sig helt då hon blev sjuk). Veterinären sade att hon kommer att sova i tre timmar. Då hon efter närmare sju timmar inte ännu vaknat ringde vi klockan 22 på kvällen till jouren och frågade om man borde bli orolig. Han menade att hon nog kan få sova till nästa morgon så vi såg bara till att hon hölls varm och gav vatten på tungan då hon emellanåt svalde och slickade sig runt munnen. Lite efter klockan ett på natten hade hon vaknat och vad jag vet är hon på bättringsvägen redan.

Hemresan fick jag sitta med henne i famnen och se till så att hon var i rätt ställning, andades och hade det varmt.

En sak som lättade upp stämningen lite och lät oss skratta var att hon så hon fått narkos började visa symptom på att kräkas. Veterinären frågade om hon inte varit utan mat i sex timmar som han beordrat, det hade hon men tydligen hade hon själv tyckt att det inte var bra så på mottagningen spydde hon upp en hel sork. Till och med veterinären var chockad och menade att sjuka katten i regel aldrig fångar möss och sorkar. Men det hade damen gjort och visst var hon ändå sjuk.


Allt gick som sagt bra till slut och nu ska hon bara bli helt frisk och pigg igen. Så kommer hon antagligen att börja tycka illa om mig igen, hon hade glömt att hon inte gillar mig och kunde ligga i min famn under tiden hon var sjuk. Enligt veterinären var hon annars i väldigt bra skick, alla inälvor, leder och ryggrad. Han sade att hon lätt kan leva tio år till om hon blir frisk.

<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Tusen tack Mette - både för inlägget och ditt stöd! Inte bara under själva besöket, utan för att du självmant erbjöd dig att komma med mig och styrde upp alla praktiska detaljer. Utan dej skulle Prinsessan ännu vara skruttig...

    Kram,
    Stina och Sork-Fia :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting, jag är glad att kunna hjälpa till. Hoppas hon mår mycket bättre! :)

      Radera