torsdag 26 maj 2016

Syskonkärlek

Jag är med i en Facebook grupp där det säljs böcker på svenska, i Finland. Nyligen såg jag att där fanns en bok av Katarina von Bredow till salu, för ett löjligt billigt pris. Har aldrig blivit besviken på hennes böcker så jag kollade upp boken och sedan köpte jag den. Syskonkärlek är den femte av Katarina von Bredows böcker jag läst, och hon gör en verkligen inte besviken. De flesta av hennes böcker riktar sig mer till sådana i åldern runt 15 kanske, hon skriver ganska lätt men ändå väldigt bra och fängslande och hon beskriver kärlek i en massa olika situationer och på ett otroligt bra sätt. Den här boken "Syskonkärlek" har en lite äldre målgrupp kanske, och jag tycker den passade mig riktigt bra. Så är även huvudpersonerna i boken lite äldre än de i de andra böckerna jag läst av henne.

Det handlar om ett syskonpar, en bror och en syster som förälskar sig i varandra och sedan alla komplikationer och utmaningar det ställer till med. Vad som händer då folk får veta, vem de kan tala med och så vidare. Det låter lite skumt och jag var faktiskt inte helt övertygad om ämnet men på något sätt gör hon att även den här boken är väldigt bra och jag drogs i alla fall med väldigt mycket och var på deras sida. Boken är skriven lite som om det skulle vara en sann berättelse, då det är systern Amanda som är berättarjaget och skriver det som att brodern, Ludvig bett henne skriva om det här just innan han dog.

Det handlar om otroligt starka syskonband som sedan utvecklas till någonting mer och till slut förlorar de sitt syskon då de inte längre kan se på varandra med de ögonen. Man ska inte skrämmas av ämnet och jag rekommenderar verkligen den här boken. Jag läste ut den väldigt snabbt och igår då jag läste ut den läste jag närmare 150 sidor samma dag. Det var långt efter min planerade läggdags då jag tänkte att jag har 30 sidor kvar och jag bara måste läsa dem nu. Vilket jag sedan gjorde.

Det känns nu som att jag inte har så mycket att säga annat än att jag tyckte väldigt mycket om boken och att jag rekommenderar denna och alla andra böcker av Katarina von Bredow. På Goodreads gav jag boken 4/5 stjärnor, mest för att jag är kräsen och så gott som aldrig ger fem stjärnor. En egenskap jag kanske inte tycker så mycket om, skulle gärna vara lite mer generös, men man ska verkligen flörta bra för att få högsta betyg av mig.


Betyg: 4/5
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar