söndag 22 maj 2016

Allt sket sig eller ska du ta en hutt?

Resan till Stockholm tillsammans med härliga studiekamrater var det. På onsdag eftermiddag träffades vi vid terminalen och steg ombord på båten. Vi åt på buffé och alla verkar ännu förundrade över mängden räkor jag åt. Men hej, jag älskar räkor och det finns inte så mycket annat gott på båtbuffén. Så fortsatte kvällen och natten främst nere i våra c-hytter, under bildäck. På grund av för mycket snack om båtkatastrofer som Titanic och Estonia blev min natt sömnlös och fylld med mardrömmar.

Så när vi på torsdag morgon var framme i Stockholm hade jag sovit alldeles för få timmar men det var bara att köra på. Det var nämligen dags för vårt första, och enda studiebesök till Stockholms Universitet. Vi hade en tight tidtabell och första missen kom redan då vi insåg att vi inte är vid en terminal nära tunnelbanan som vi trott. Det blev alltså en lång promenad, med otaliga trappsteg kändes det som. Så tog vi tunnelbanan fem minuter innan vårt studiebesök skulle börja till Stockholms universitet. Vet ni vad som väntade där? Jo, journalistiken ligger inte där. Vi hade tagit fel och måste ta tunnelbanan igen, byta och sedan gå ännu lite till. Vi kom nästan en timme sent till besöket, men de var ändå vänliga och trevliga där och besöket var fint.

Framtiden eller?

Det började dock kännas att vi inte ätit på sex timmar så då vi var klara bestämde vi oss för att åka till hostellet, lämna sakerna och sedan äta. På väg från tunnelbanan inträffade en intressant incident som skrämde upp mig rejält till slut. Då vi gick där hörde vi att någon gick bakom oss och ropade högt och argsint, jag förstod inte först att det var åt oss. Men det var det, vi fick höra saker som hora och att vi ska brinna i helvetet för att vi tagit hans pengar. Han följde med oss ända till hostellet. Där körde ägaren iväg honom men efter en stund kom han tillbaka och kom till och med upp för trappan, in i hostellet. Då blev jag verkligen rädd och visste inte vad jag skulle göra. Han blev bortkörd en gång till och vi fick numret till securityn som vi skulle ringa om han gav oss mer problem. Det gjorde han som tur inte och vi åt en god lunch/middag.

Efter att kollat på ishockeymatch och spelat biljard en stund i en bar gick vi tillbaka till hostellet. En del gick ännu ut till diverse ställen men ungefär hälften stannade kvar och kvällen slutade med att vi åt chips och tittade på Sunes sommar från min dator.

Jag sov riktigt gott i hostelsängarna och vaknade ber nästa morgon. Den dagen bestod mest av vandrande omkring på stan. Vi promenerade genom Gamla Stan och Kungliga trädgården tills vi kände att det var dags för lunch. Efter lunchen var det shopping och mera strosande som gällde. Vi hittade även en härlig terass med blommande äppelträd där några av oss tog en cider eller ett glas vin.

Efter lite vilande var det middag som gällde och sedan gick vi alla på ett glas till en annan restaurang. Efter det bestämde de som drabbats värst av den så kallade J-pesten (väldigt många var riktigt ordentligt sjuka under resan och detta blev influensans namn) att det var dags för sömn så de gick hem. Vi andra fortsatte en stund på en intressant queer-klubb. Där drack jag kanske världens sötaste cider, och om någonting är för sött för mig då är det sött! Men länge var vi inte där heller och så tog vi en ganska skön promenad hem.

Sista dagen började med sovmorgon, packande och sedan en frukost som mera blev en brunch. Så gick vi via butiken och till Fotografiska museet. Jag såg Nick Brandts utställning för tredje gången, nya fotografier nu ändå. Jag tror aldrig jag slutar älska hans bilder och bli så tagen av dem. De rör en på djupet, speciellt om man har de känslor för djur som jag har. De två andra utställningarna som fanns där var fantastiskt fina de med, men ja inget vinner Brandt.

Efter det var det dags att återigen stiga på båten som skulle ta oss hem. Det började med att vi kollade semifinalen i ishockey tillsammans med många andra finländare. Och vilken glädje det blev då Finland tog sig till final, hela båten firade. Vi hade en väldigt rolig kväll, spelade spelmaskin, gick i taxfree och annat som sig bör på båten. Vi spelade turnering i air hockey och jag blev den regerande mästaren av alla! Jag blev så lycklig och så fick jag också höra att det nu är tradition att Elis och jag spelar mot varandra i air hockey varje gång då det är ishockey vm.

Jag måste även berätta om helvetet. På vägen till Stockholm var alla våra fyra hytter på samma ställe och vi hade en trevlig koloni nästan. Nu var det så att två hytter var på samma ställe, en var en korridor bort och en var väldigt långt bort från de andra. Det var den hytten jag skulle sova i och jag blev irriterad på att den var så långt borta att jag döpte den till helvetet eftersom jag då jag skulle beskriva till de andra var den var sade att den är där. Så visste alla att det var den hytten man syftade på då man sade det ordet. Det slutade sedan med att jag inte sov där utan de som gick och lade sig lite tidigare sov där i stället och jag fick sova i en av de hytterna som var på samma ställe. Och denna gång som jag riktigt bra på båten också, vaknade bara en gång och behövde lugna mig lite.

Jag har redan skrivit långt och allt går inte att få med, allt ska inte tas med men ungefär här slutar vår resa. Så var det bara morgonen, att säga hejdå och ta spårvagnen hem. En lyckad resa trots att det skedde många missar på vägen. Från planen om Amsterdam till Stockholm, till ett inställt och ett försenat studiebesök och så vidare. Jag har skrattat, gråtit, varit trött och hungrig, irriterad, myst och upplevt massor. Tack alla som var med!