tisdag 17 maj 2016

1944

Jag tycker att jag också borde säga några saker om årets Eurovision, som de trogna tittare jag är. Jag tänkte göra det lite som en lista, en lista på lösryckta åsikter jag tänkt medan jag kollat på semifinalerna och finalen.

  • Jag kollade nästan allt på livestream från SVTplay och jag måste säga att det var den sämsta kommentatorn jag stött på. Vem slänger kommentarer som "Ja Finland kommer inte att vinna men idag får de i alla fall vara nummer ett". Okej gilla inte låten men jag tycker inte att en kommentator ska få säga sådana åsikter som kan påverka publiken och röstarna. Klart oschysst tycker jag.
  • Mest var det konstiga kommentarer, som i Nederländernas nummer då det hålls en paus och man ska göra vad man vill; "Jag undrar vad ni gjorde under tystnaden, själv hade jag en fruktstund". Just det, på tio sekunder. Och vilken kommentator hoppar in och talar på programledarna då de ska presentera vem som gått vidare, och säger vem hon själv vill att ska gå vidare. Då jag insåg att kära Svenska Yleockså stramar bytte jag dit för jag blev så störd.
  • Vad tycker jag om vinnaren? Nej jag gillar inte numret och inte sången, jag tycker inte att hon borde vunnit. Själv hejade jag på Australien, både för att jag gillade numret och låten och för att det dessutom skulle vara intressant att se hur de ordnar det med att de är i ett annat land men de ordnar.
  • Jag tycker årets slogan "Come together" inte är så bra, men jag gillar designen av maskrosfröna som flyger från olika ställen av världen och gör Globen till en maskrosboll.
  • Att röstningssystemet var annorlunda tycker jag så där om. Jag tycker det är roligt att få veta hur olika juryn och publiken röstat, ingen som kollade kan ju ha missat vad som hände med Polen. Samtidigt tycker jag om poängutdelningen och gillade inte riktigt hur speedat allting var och att de bara berättade vem som fick 12 poäng. Och trots att det var uppsnabbat så tog hela grejen längre tid än normalt, vilket gjorde att min nattsömn den natten bara blev några få timmar men det hör kanske inte hit. Och jag tyckte så otroligt synd och Tjeckien då de fin 0 poäng av publiken, stackarna.
  • Att se Måns Zelmerlöf på scenen är ju alltid lite godis för ögonen så stort plus för hans programledarskap och uppträdanden. Så tyckte jag det var lite roligt att det blev någon sorts grej att publiken ropade mera år Petra trots att Måns nog är större.


Så där, lite mixat, lite allt, vad tycker ni? Vem borde ha vunnit eller var det Ukraina som var rätt vinnare med 1944?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar