tisdag 23 juni 2015

Svar på kommentar

Jag fick en otroligt lång kommentar på mitt inlägg om mitt sommarjobb. Tänkte att jag kan väl lika bra svara på den i ett inlägg. Kommentaren är av Marvelicious och lyder så här. 

Jag skulle aldrig själv kunna jobba som det, dels för att bland det mest irriterande jag vet är då försäljare ringer åt mig nästan varje dag, så skulle ju kännas fel för mig då att ringa och störa en massa andra människor själv.. ^^ Har också haft ett antal dåliga erfarenheter med försäljare som inte genast godkänner ett nej utan ringer upp om och om igen eller att jag måste slänga på luren för att den andra vägrar slutföra samtalet, eller den ena gången då försäljaren låtsades genomföra en undersökning om D-vitamin-användning men sedan plötsligt försökte tvinga på mig en dyr D-vitamin-prenumeration (billigare och säkrare att köpa från apoteket/butiken ju), även han fortsatte ringa upp i 2-3 dagars tid och ville inte ge sig.. Men hederliga telefonförsäljare som genast accepterar att man inte är intresserad så har jag väl inget särskilt emot - det är de mera irriterande/oseriösa/oproffsiga försäljarna som förstör branschens rykte och som gör att jag oftast inte ens svarar om ett okänt nummer ringer, för i 95% av fallen är det ju försäljare (möjligtvis jobbiga sådana).

Men du är ju knappast en av dom ;) Angående lön har jag två vänner/bekanta som jobbat på samma företag, den ena var tydligen grymt bra på att prata/övertyga så han tjänade så bra att han till slut blev lite av en andrachef - min vän däremot gick det sämre för, hon fick inte sålt nånting så det enda hon fick var en "grundlön" på 5 euro/timme.. :O Visste inte ens att 5 euro var en laglig timlön i Finland, men finns kanske kryphål där också.. :P


Jag förstår dig väldigt bra med att det är irriterande då telefonförsäljare ringer och man inte får dem att sluta. Och det är självklart inte okej att inte ta ett nej på allvar. Men nu har jag sett andra sidan av branchen, på ett rättvist företag. Där rings aldrig någon upp igen i samma kampanj om personen säger att hen inte är intresserad. Och säger en person att hen inte någonsin mer vill ha samtal härifrån så kommer det aldrig att ringas till personen från det företaget. Det finns antagligen väldigt mycket så kallande dåliga företag inom branchen och de smutskastar lätt alla. 

Sedan vill inte alla kunder heller höra på ordentligt har jag märkt. Just nu gör jag till exempel ett jobb där jag bara ringer och kollar upp folks ippgifter, inte säljer någonting. I vissa fall kan jag få säga upp till fem gånger att jag inte säljer någonting och personen förtsätter ändå säga att hen inte är i behöv av någonting. Och i det här fallet det jag gör viktigt för kunden också så att allt blir rätt och så att meddelanden och produkter kommer fram till rätt adress, produkter som kunden tidigare själv köpt. 


Angående lönen kan jag ju bara säga att det verkar finnas väldigt många företag, och just telefonförsäljningsföretag som ger väldigt lite lön eller till och med ingen lön om arbetstagaren inte säljer. Jag vill inte säga min exakta lön men jag får garanterad minimi timmlön så att jag aldrig kan bli utan lön. Och nej, fem euro är inte en laglig minimi lön. Sedan förstår jag väldigt bra att man får provisionslön adderat till den vanliga timlönen, det är ju trots allt sälja företagen vill. Det sporrar arbetstagarna att jobba hårdare och företaget får mer sålt och allt går bättre. Mer sålda produkter åt företaget och och mer lön åt arbetstagaren. I kampanjen jag gör nu har jag faktiskt inte någon grundlön, men min lön är ändå mycket bättre än den. Detta på grund av att jag just inte nu säljer någonting utan i stället kollar upp folks adress och e-post. Då får jag i stället en summa för varje slutfört samtal där jag fått reda på denna fakta, och detta blir i slutändan en rätt bra lön. För sedan då folk förstår vad jag är ute efter brukar det inte vara svårt att få informationen. Jag får oftast mer än dubbelt så mycket i timmen som med grund timlön plus provision för såld produkt.


<3 : Madde

4 kommentarer:

  1. Hehe, kul att du ville svara på min kommentar i ett inlägg (jag tenderar att skriva lite väl långt ibland dock, sorry ^^)! Jag hoppas ju att du inte tog det personligt, jag skrev ju ändå att jag inte tror du är en av de "dåliga" försäljarna :) Och som jag också sa, problemet ligger hos de dåliga företagen som smutskastar hela branschen.. Men men, kul att få lite mera insikt om branschen och hur det kan se ut inom seriösa företag :) Trist att folk inte förstår de gånger du inte ens försöker sälja ngt dock, månne de också har råkat ut för "herr D-vitamin" och därför är misstänksamma? :D Det kommer ju tyvärr jag vara i fortsättningen också om personen inte genast säger klart och tydligt att den inte är ute efter att sälja något förstås. Men såklart har jag också varit med om ett antal helt sjyssta försäljare, alla har ju såklart inte varit idioter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, jag tog inte alls illa upp och jag ville inte heller starta en debatt mot dig, jag bara kände att jag ville förklara lite mer då jag insåg att de flesta faktiskt inte vet just någonting om hur det är på riktigt då allting fungerar bra :) tack för dina kommentarer :)

      Radera
  2. Säkert intressant jobb nog. Senaste en telefonförsäljare ringde till mig var på Midsommaren, säljde Aku Anka sade två gånger att jag inte var intresserad. Han ville ändå att jag skulle höra till slut. Men önskade mig sedan en bra midsommar. Så det var nog en trevlig försäljare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, vi jobbade nog inte alls på midsommaren, plus att jag var sjuklig på grund av operationen på visdomständerna, men ber att det ändå var en vettig människa :)

      Radera