söndag 29 april 2018

SMOCKA: Layout

Den här veckan har jag fungerat som layoutare på SMOCKAs tidning och alltså suttit och redigerat och klippt ihop vår 20 sidor långa tidning. Då jag kom till skolan på måndagen var jag nog nervös och kände bara att nej, jag kommer inte ihåg någonting jag vet inte hur man gör. Så började vi smått, delade mest upp vilka sidor vi skulle jobba med under veckan och så under måndagen. Vi gick hem tidigt då det inte fanns mycket at göra, eftersom inget material till tidningen ännu var klart.

På tisdagen började jag med mitt ena uppslag, vårt uppslag som heter "Världskollen" och består av en stor världskarta med ungefär fem olika små grejer från hela världen. Det kan vara ganska random saker och jag hade då i uppgift både att hitta sakerna och layouta sidan. Det var roligt men dock ett knepigt uppslag som jag fick hålla på med hela tisdagen och lite på onsdagen också. Men roligt att jobaa med emojis, försöka hitta saker från hela världen som ändå hängde ihop på något sätt och så. Blev i alla fall nöjd.


På onsdagen fanns sedan materialet klart för mitt andra uppslag, det sista där vi har en kolumn samt tre tips från redaktionen. Det var också ett roligt uppslag att layouta ihop och som gav bra med utmaning. Var egentligen nästan klar med mina uppslag redan på onsdagen, eftersom materialet kom relativt tidigt till dem och så. Men i början på torsdagsturen tog jag det ganska lugnt innan innan vi sedan började sammanställa tidningen. Vi trodde att vi var bra i tiden men det slutade ändå med att klockan nästan var ett på natten då vi gick hem på torsdagen. Vi hade bråkat lite (väldigt lite faktiskt i jämförelse med de andra veckorna) med printern i skolan. Läst igenom och korrat allting flera gånger, gått in och ändrat och så vidare.

Är riktigt nöjd med slutprodukten, lyckades rädda omslagsbilden som vid första anblick var väldigt mörk och gav mig lite skräck, vi spelade musik i redaktionen, diskuterade viktiga frågor och tog ett glas vin för att orka till slutet. Egentligen var det ganska mysigt att sitta och jobba mitt i natten i skolan, jag tror det handlar om en attityd att inte stressa över vad klockan är. Så vi var snälle med printern, lät den ta tiden den behövde, och så hittade vi ett bra system för att sätta ihop tidningarna. Jag själv stod vid stansen och stansade ihop tidning efter tidning då de kom från printern och gav sedan dem vidare för att vikas.


Natten blev för kort då vi var nio i skolan nästa morgon och dessutom sitsade jag ju på fredag kväll, så det blev några dagar med helt för lite sömn men annars tyckte jag att det var suveränt att layouta. Kan bra tänka mig att jobba med det någon gång, så roligt. Och kul att upptäcka nya områden inom sin utbildning och sitt yrke som jag kanske inte först hade tänkt att jag skulle gilla så mycket.

Läs tidningen och titta på min layout HÄR!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar