torsdag 26 april 2018

Att jobba som Tassuvahti

Jag fick för länge sedan en önskan om att skriva lite mera om Tassuvahi och hur det är att jobba där. Det här är inget samarbete med dem eller någonting, utan jag tänkte bara beräta lite om företaget där jag jobbar. För dem som inte vet är Tasssuvahti ett företag för husdjursskötsel där jag jobbat i snart ett år. Om ni vill läsa mera om företaget och tjänsterna hittar ni mera på hemsidan tassuvahti.fi och i det här inlägget jag har skrivit på deras blogg kan ni läsa mer om hur idén startade. Jag skriver för tillfället en bloggserie till Tassuvahti, serien heter #VårStory och jag har träffat olika personer och deras djur för att dela lite speciella sätt att få in djur i sitt liv. Jag har till exempel träffat en rescue hund från Ryssland och en blind katt.


Men till vad jag främst gör då jag jobbar för Tassuvahti. Jag sköter alltså om andra människors husdjur, främst hundar men även katter ibland. Oftast handlar det om en rastning, då går jag ut och går med hunden i 45 minuter så att dess dag inte blir så lång och den får komma ut en stund på dagen också. Så finns det timpass, då jag är hemma hos hunden så många timmar den behöver. Till exempel var jag nyligen hemma hos valpen Pipsa en hel dag och höll henne sällskap, eftersom hon är så liten och inte kan vara ensam hemma. Så då ägarna jobbade hela dagen var jag där i stället.


På samma sätt som timpass fungerar även dygnspass, då jag bor hemma hos hunden så länge som det behövs, här handlar det oftast om att ägaren åker på resa och då får hunden fortsätta bo hemma och jag flyttar in för att ta hand om den. I dessa fall sköter jag självklart all skötsel sm djuret behöver under den tiden som jag är där. Jag går ut så många gånger som ägaren önskar, ger mat enligt instruktioner och så vidare. Så i princip åker jag och sköter hunden enligt hur ägaren vill. Till exempel bodde jag hos Bogi i en dryg vecka förra månaden.


Till katter gör vi hembesök, och här har jag till exempel mina stamkunder Molly och Olle och under ett hembesök ger jag mat, städar kattlådan och tar hand om katten på andra sätt som ägaren önskar. Till exempel brukar jag försöka borsta Molly och Olle om de bara är på rätt humör och liknande.


Det här är alltså praktiskt det jag gör, sedan brukar jag träffa nya kunder en gång före skötseln, för att gå igenom allting kring just det djuret och annat praktiskt kring skötseln. Tänkte att jag kanske kan skriva ett skilt inlägg om vad jag brukar tänka på då jag träffar en kund första gången, om det uppskattas. Det är ett jobb som oftast inte alls känns som ett jobb då jag får mysa med hundar och gå långa promenader. Det har lett till att jag alltid bär med mig hundgodis, bajspåsar och en klädrulle för att kunna putsa bort hår från mina kläder. Dessutom är det ju ett jobb som ger tacksamt underbara bilder till bloggen.

Rescue hunden Amos som jag fotade till Tassuvahtis blogg.

Om det är någonting annat runt jobbet som Tassuvahti kan ni ställa dem under det här inlägget så tar jag upp dem i ett annat inlägg sedan!
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar