torsdag 19 april 2018

Fartfyllt men bra!

Jag hade ridlektion med Baba i dag. Förra veckan var hon så fin då jag red henne själv så jag hade höga förväntningar då jag kom till stallet. Dock var hon riktigt sur då jag hämtade henne ur hagen, alltså surare än hon någonsin varit och det fortsatte bara. Jag satt upp och hon vägrade att gå framåt ungefär, det visade sig att hon har brunst på gång, och alltså inte är så trevlig. Dock har jag ju full förståelse för det egentligen men i alla fall inte så roligt.

Fick hjälp av ridläraren och första delen koncentrerade vi oss bara på att hon skulle gå fram, vilket inte alls var speciellt lätt. Resten av tiden var det att öva på galoppen som gällde. Jag var skitnervös eftersom alla Babas bockar har lett till att jag faktiskt blivit lite rädd att galoppera henne. Och visst bockade hon några gånger i dag, men det var uteslutande då jag i misstag gjorde någonting fel och genast efteråt fortsatte hon snällt att galoppera som normalt. Vi kunde till och med galoppera runt hela planen utan problem, fina tjejen!

Så vågade jag även ta i henne lite och märkte att det är inte det som är problemet och hon bockar inte för att jag tar i tygeln eller lägger på skänkel, hon bockar då jag gör något av dessa på fel sätt. Och det är det jag har varit så försiktig med att jag har blivit för överförsiktig. Nu slutade jag dessutom inte galoppera trots at hon bockade och jag hamnade ur balans utan drev på i stället och kunde återgå till en bra galopp. Ska definitivt öva mera på dessa saker även då jag rider ensam. Svårt bara att minnas allt själv då det inte står någon som säger att nu måste jag höja mina händer, eftersom de lätt faller ner och hon inte tål att man rider henne med låg hand. Det går långsamt men det GÅR framåt! Efteråt var både Baba och jag dränkta i svett och hon fick mycket godis för hon var så duktig. Och jag måste nog säga att jag själv också var ganska duktig, men jag har inte ännu fått något godis. Får se om det finns någonting på eftermiddagens manusmöte.

Från vintern då hon bara var riktigt jobbig, jag knappt orkade åka till stallet för jag visste att det inte skulle gå att galoppera henne. Någonting som resulterade i att jag ganska mycket vandrade omkring i skogarna runt stallet. I dag kunde jag inte sluta le mot slutet och efter lektionen. Jag var utmattad för det var jäkligt tungt men samtidigt var jag så himla lycklig!

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar