fredag 27 april 2018

De andra

I denna veckas läslust lyfter jag upp en bok läste till en kurs i skolan. Boken heter "De andra" och handlar om klass i Finland, främst svenskfinland. Jag vet inte riktigt hur jag ska definiera boken, det är ett antal skribenter som fått skriva ett eget kapitel om deras syn på klass, men jag har funderat på om det kan räknas som en novellsamling (för läsutmaningen ju) men det kan det kanske inte... Bland skribenterna finns i alla fall en hel del riktigt stark namn, till exempel Kjell Westö, Sofi Oksanen, Sauli Niinistö och Merete Mazzarella, för att nämna några. Förhoppningarna var alltså ganska höga inför den här boken, eller i alla fall att den skulle vara bra då ämnet är intressant och skribenterna duktiga eller intressanta de med.

Men det var en riktig besvikelse och jag måste faktiskt kämpa för att ta mig genom boken, och skulle jag inte ha måsta läsa den till skolan skulle jag aldrig ha läst ut den. Men jag tycker ändå den kan klassas som någon sorts skönlitteratur och därför räknas som den en av böckerna jag läst i år (dit till exempel kursböcker inte räknas). Men texterna var helt enkelt inte bra, orsaken är antagligen att de flesta är översatta då skribenten inte har svenska som modersmål men man tycker ju inte att det ska påverka. Nu påverkar det tyvärr och inte ens de som har skrivit på svenska och är författare till yrket har skrivit en speciellt intressant eller fängslande text. Jag vet allvarligt inte hur det kan gå så fel, men boken var tråkig rent ut sagt. Synd, och tyvärr kan jag inte riktigt rekommendera den alls, om man inte vill läsa texter av stora namn i Finland, som sedan inte motsvarar ens förväntningar.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar