måndag 16 april 2018

Det här med reality TV

Jag är ganska trött på att bli dömd och att folk ser ner på mig på basen av vilka TV-program jag väljer att titta på. Jag är en sann reality-TV junkie och tittar på det mesta i den vägen. Just nu följer jag "Are You the One Sverige", "Ex on the Beach Sverige", "Wahlgrens Värld", "Selviytyjät Suomi", "Robinson", "Temtation Island Suomi" med flera. Och så kollar jag ju på bland annat "Paradise Hotel" då det sänds, men ja ni fattar jag kollar på mycket reality. Och varje gång det nämns att jag kollar på något av dessa känns det som att folk suckar, och som att jag blir lite mindre trovärdig i deras ögon.

Men alltså allvarligt, är det faktiskt så mycket bättre att kolla på någon annan serie? Serier om zombies och hur man mördar folk, eller typ Simpsons som många i min ålder kollar på vad jag har fattat det som. Man kollar ju på TV-serier för att det är underhållning. För mig är att kolla på TV-serier då jag kopplar av, kan skratta eller följa med någonting spännande, inte någonting jag gör för att bli mera intelligent eller lära mig nya saker. Jag tittar på serierna för att jag finner dem underhållande, jag suckar åt människorna som är med som verkligen ibland kan vara så jäkla korkade att man inte tror att det är sant. Jag är väl medveten om att mycket är iscensatt och att det genom att klippas på ett visst sätt gör så att det ska se ut på ett visst sätt. Det är ju vinklat. Men det är samma sak där, jag bryr mig inte speciellt mycket, jag tycker det är viktigt att veta det men finner man ändå programmet underhållande ska man absolut kolla.

Mina favoritprogram för tillfället är just "Selviytyjät Suomi" och "Are You the One Sverige", det är helt enkelt bra produktioner som gjort ett underhållande och spännande program. Och jag kräver egentligen inte så mycket mer än just det, att bli underhållen och f¨följa med någonting under spänning. Jag har verkligen otroligt svårt att förstå varför man ska bli så otroligt dömd för vad man kollar på för TV-serier. Jag vet allt det där med skev bild på människor och speciellt kvinnor i vissa av de här programmen, men jag kan och antagligen alla som känner mig också, säga att jag har en bra syn på hur man behandlar människor och vet mycket om jämnlikhet och så vidare. Så nej det påverkar nog inte mig negativt. Att jag den ena timmen stänger av hjärnan för att slappna av gör mig inte mer korkad eller någonting annat resten av tiden.

Och jag förstå absolut att alla inte gillar samma sorts program som jag, men det är en helt annan sak. För jag struntar faktiskt i om du gillar "Simpsons", "The Walkning dead" eller "Game of Thrones" även om det kanske inte är serier jag själv skulle titta på och uppskatta. Så låt mig titta på reality, och sluta döm mig som människa eller min intelligens på basen av vad jag tittar på. Tack! Skulle ni annars vara intresserade av ett inlägg där jag jämför "Selviytyjät Suomi" med nyaste säsongen av "Robinson" från Sverige som också sänds just nu? Och kanske lite veta varför jag faktiskt tycker bättre om den finska produktionen den här gången, även om min universala åsikt är den att svenska TV-programär av bättre kvalitet.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar