torsdag 19 januari 2017

På något konstigt sätt lär man sig ändå alltid replikerna

Förra söndagen hade vi långövning i teatern. Vi drog igenom två hela gånger. Första gången måste jag nog läsa ganska mycket i manuset men redan andra gången gick det mycket lättare, men det kändes nog svårt att helt lämna bort manuset. Och så bestämde vi dessutom att i slutet på månaden kunna replikerna utantill. Nästa dag träffade jag Vive, vi åt middag och sedan hade vi bestämt att öva på mina repliker för att jag måste öva dem i något skede. Jag övade med Vive också förra året och det har fungerat bra. Och jag var faktiskt riktigt förvånad över hur bra det gick, i princip kunde jag hela första akten och i andra akten var det bara enstaka repliker som jag hade svårt att minnas. Jag vet att jag inte brukar ha så svårt att lära mig repliker men det känns alltid så konstigt att det känns helt oöverkomligt men sedan kan man det ändå. Och sedan går allt lätt, och det händer nästan automatiskt bara man har övat och läst det tillräckligt många gånger. Och nu är jag nästan säker på att jag kommer att kunna det utantill om två övningar.

Men att kunna ett så här tjockt manus skulle sedan vara en helt annan sak. Fyra akter som alla är sjukt långa.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar