fredag 16 november 2012

Teknikunder, hjälp mig!

Min älskade Mac är typ full, har över 14 000 bilder... Har köpt en extern hårdskiva och jag tror att allt finns på den nu och nu borde jag bara flytta dem till en annan dator. Så tänkte sätta dem på min gamla PC men den får inte upp den. VAD SKALL JAG GÖRA? Jag behöver verkligen hjälp för detta betyder att jag ju inte kan ta mera bilder och så eller radera, och ingendera vill jag ju!  Så vet du vad jag skall göra? Klicka in dig och kommentera jag behöver hjälp!

//Minun rakas Mac on kohta täynnä, minulla on yli 14 000 kuvaa... Olen ostanut ulkoisen kovalevyn ja luulen että kaikki on siellä ja nyt pitäisi vielä siirtää ne toiselle koneelle. Joten ajattelin siirtää ne vanhaan PChen mutta se ei saa auki sitä. MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ? Tarviin oikeasti apua koska nyt en voi ottaa kuvia tai sitten pitää poistaa koneelta, ja en halua kumpaakaan! Joten jos tiedät mitä minun pitää tehdä? Laita kommentti ja auta minua!//

 <3 : Madde

8 kommentarer:

  1. Zippa dem maximalt med 7ZIP (http://www.7-zip.org/) för att de ska ta mindre plats.

    Vad exakt händer då du försöker flytta dem?

    SvaraRadera
  2. ja vill int ha dom ihop packade på nå konstit sätt, ja får int upp hårdskivan på pcn

    SvaraRadera
  3. De kan ta upp till 40% mindre plats packade. Det betyder 40% mera bilder.

    Vad exakt händer då sätter i hårddisken?

    SvaraRadera
  4. mn då kan man int kolla på dom, dn sa att man måst installera någå o sn installera vi d mn dn gick int ändå att öppna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man titta på bilderna även om de är komprimerade. De tar bara lite extra tid att ladda men inte fruktansvärt länge. Beror ju förstås på processorn men det borde inte vara något problem så länge datorn inte är väldigt gammal.

      Vad var det man måste installera? Hårddiskmodell?

      Radera
    2. Nå måst man int först packa upp dom, int vet ja min styvbror gick ti doms hemsida o instalera någå program o dn sa att nu sku man kunna öppna dn mn int kunde man ändå...

      Radera
    3. Man kan öppna bilderna utan att packa upp dem.

      1. Installera programmet (kanske redan gjort)
      2. Gå till mappen med alla bilderna (om de inte finns i en mapp, flytta deras mappar in i en mapp)
      3. Högerklicka på mappens ikon
      4. Välj 7-Zip -> Lägg till arkiv
      5. Se till att 'Arkivformat' är zip
      6. Se till att 'Komprimeringsnivå' är maximal (ultra går också, då blir de ännu mindre men det kan ta mycket länge)
      7. Tryck på ok
      8. Vänta (detta kan ta timmar pga många bilder, men vänta bara och låt det vara öppet)
      9. När 7-Zip är klart kan du öppna zip-mappen genom att dubbelklicka på den och sedan kan du navigera runt normalt och se på bilderna om man vill. De tar dock lite längre att ladda än normalt.
      10. Nu kan du ta bort den vanliga mappen (se till att behålla zip-mappen!!!)

      Radera