måndag 31 juli 2017

Vad jag måste ha med mig på läger

Varje år så brukar jag skriva någon sorts lista inför scoutlägret. Och i år börjar mina idéer faktiskt vara slut. Jag har ju skrivit lite liknande innan men nu är det här mera personligt. Inte allmänt vad som är bra att ha med sig utan verkligen vad jag inte vill vara utan på läger.

  • Dyna, den lyxen måste jag få ha att sova med en dyna med dun i sig då jag sover i skogen. Och jag kan meddela att i princip alla utfärdsdynor är riktigt dåliga och att i alla fall min sovsäckspåse har hårda spänningsgrejer på sig så det är inte bekvämt att fylla den med kläder för att sova på.
  • Minigrippåsar och stora plastpåsar. Om det regnar hela veckan är det riktigt lyxigt att kunna hålla saker torra.
  • Mössa och G1000 byxor. Jag vet inte varför (antagligen p.g.a. sömnbristen) så fryser jag ofta på scoutläger och varför då inte kombinera det fruktansvärda lägerhåret med att hålla sig varm genom att dra på en mysig mössa. Och man blir ofta lite sötare också då det smutsiga håret inte syns, om man vill få någons uppmärksamhet på det sättet. Och mina G1000 byxor är bara de mest bekväma och praktiska som finns.
  • Min scoutspegel. Ja jag har en scoutspegel, en liten spegel med ett snöre i som jag kna hänga upp i ett träd. Inte för att jag är utseendefixerad på läger eller så, men med mitt lång hår går det inte riktigt att lägga upp det utan en spegel. Och allvarligt talat brukar den vara ganska populär bland de flesta andra på lägret. Till exempel kan någon ha glömt att den har kontaktlinser den inte får ut utan spegel eller liknande.
  • Min Musto rock. Samma sak som G1000 byxorna här, vattentålig, vindtålig, varm om det behövs, jäkligt skön att ha på sig och dessutom har den stora fickor där man kan förvara saker för det brukar behövas på läger.
  • Min nagelputsare har jag nämnt tidigare, men jag klarar inte av att ha smuts under naglarna så jag måste ha med den för att få bort det. (I nödfall fungerar en pincett här för mig).
  • Powerbanks till telefonen. Vi lever år 2017 och mobilernas batteri håller inte som det gjorde på 90-talet och för att inte hela tiden måsta ha den och laddas i köket är det ju skönt att emellanåt kunna ladda den via ett portabelt batteri. 
  • Min pressu har jag utan att från början egentligen haft ett ordentligt användingsområde för varje läger haft nytta av. Vi har behövt övernatta på en annan ö och då har hängmatta och pressu varit lättare att ta med än tält. Den har blivit flytetyg och den har varit en tambur till mitt tält som saknar det då regnet öst ner. Den kommer jag definitivt att packa ner. Och om det visar sig att ens tält kanske inte var så vattentätt som man trodde (tack gode gud att mitt ännu hittills har visat sig vara riktigt tätt) har man alltid en backup.


Dessa saker kommer jag absolut ha med mig och jag försökte verkligen vara lite specifik och så klart inte nämna sovsäck, tandborste och det där gamla vanliga. Allt annat fixar ju sig, senare i veckan kan ni till exempel få läsa om hur jag klarade ett läger utan ett enda par långa byxor jag kunde använda.
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar