fredag 14 juli 2017

Nya kampanjer hela tiden

Tänkte uppdatera er lite om vad jag har gjort på jobbet. Efter att Cancerstiftelsens kampanj tog slut fick vi börja ringa Kyrkans utlandshjälp på svenska. Det var en härlig kampanj att ringa, vänliga människor som dessutom gärna donerade. Men tyvärr var de två kampanjerna vi gjorde för dem väldigt korta och räckte bara ett par dagar. Så var det slut på de svenskspråkiga kampanjerna och nu var det helt enkelt bara att börja ringa Unicef på finska. Jag trodde att det skulle vara helt okej, Unicef är ju ändå en uppskattad och respekterad organisation. Men nej, mest har folk varit otrevliga i den kampanjen och dessutom fanns det ingen timlön i den eftersom det var meningen att vara en ganska varm lista (det vill säga personerna har donerat tidigare och donerar därför lätt mera). Men det var inte så och gick faktiskt inte alls så bra. Så det var faktiskt en lättnad då även den listan tog slut igår. Jag blev ju taggad över var jag får ringa nu, och tänkte att knappast kan det vara sämre än det jag ringt nu. Det jag ringer nu är alltså att skaffa medlemmar till Skattebetalarnas centralförbund. Bättre betalt, ingen timlön dock, vilket jag tycker är lite konstigt. Och det går så där. Jag vet inte om det går bättre eller sämre än Unicef då jag ringt det i princip bara en dag, men inte är det heller speciellt roligt. 

Och jag vill påpeka att det att jag inte har en timlön betyder inte att jag blir utan lön om jag inte lyckas sälja. Min lön fungerar nämligen så att det räknas ut hur mycket jag skulle ha tjänat med minimilön så många timmar som jag har jobbat. Och sedan räknas det ut hur mycket jag har tjänat på det som jag har sålt i kampanjen. Och den summan som är högre, vilket oftast ändå brukar vara det man tjänat på kampanjerna då minimilönen är så låg, så den får jag. Så jag får åtminstone det jag skulle ha tjänat på de timmar jag har jobbat med minimilön. Men den lönen är ju riktigt dålig och då kampanjerna går bra så tjänar jag ganska lätt runt 20€ i timmen. Men vi får se hur det blir den här månaden. Det har varit så dåliga kampanjer att det faktiskt kan vara att jag får den där minimisumman. Som tur gick det bra förra månaden. 


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar