tisdag 18 juli 2017

När är det dags att byta dator?

Det är en fråga jag ställt mig rätt många gånger det senaste om inte året så i alla fall halvåret. Min dator, min kära MacBook Air är nu över fem år. Jag fick den (eller tre fjärdedelar av den) i födelsedagspresent då jag ännu gick i högstadiet. Genom gymnasiet och början av studierna har den tjänat mig bra och även gjort att jag har kunnat skriva och fixa med sociala medier en hel del. På några punkter börjar jag dock märka att den inte är en ungdom längre.

För det första så finns det knappt något minne kvar av de 120GB som fanns i början. Och nej det är inte så att jag har fyllt upp den, jag har de allra flesta bilderna på min externa hårdskiva, bara de senaste på datorn. Och jag måste jämt hålla på att radera och flytta över för det ryms knappt 1 000 bilder på den längre. Och det händer ju med gamla datorer, kopior och backups som man inte vet finns kvar på datorn, någonstans där du inte hittar dem och uppdateringar man gjort under årens lopp tar upp utrymme de med. Men det är lite jobbigt, då bilder och sådant ändå hör till mina intressen och delvis jobb också.

Som tur lär den här kompisen inte ge upp på minne i första taget.

Så håller batteriet sig inte längre. Det har ändå hållit relativt bra trots att jag inte har varit en ängel mot det, mest för att jag inte visst hur man skulle sköta det då jag fick datorn. Men det är först nu som den inte håller längre än en timme utan att vara kopplad till väggen.

Men utöver minnet, det försämrade batteriet och att den så klart börjar bli lite trög ibland och så (vilket också delvis antagligen beror på avsaknanden av minne) fungerar den fortfarande bra. Jag kan vara på internet, skriva texter, redigera bilder och så vidare. Så jag bara undrar när man verkligen ska säga upp det, när är det dags att begrava datorn och säga att nu är det dags för en ny? Ska man vänta på att den kollapsar helt eller hur ska man veta? Ska man vänta på att man helt enkelt inte orkar med trögheten som kommer med åldern längre?

Jag tycker det är en svår fråga, med telefonen är det på något sätt lite enklare. Då batteriet måste laddas tre gånger om dagen är det helt enkelt dags att göra någonting. Eller om ingenting fungerar längre och den bara lägger av och så. Men det är en helt annan sak med datorn tycker jag. Och dessutom är det ju en relativt stor investering att skaffa sig en ny dator...


Vad är era erfarenheter av det här? När lönar det sig att byta?
<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Be att någon insatt hjälper dig att putsa bort onödiga filer. En dator med konstant full hårdskiva brukar bli långsam. Omdu vill skaffa ny hårdvara är det givetvis ok, men om du är på en budget kan man låta an Apple certifierad reparatör förnya ackun. Det är inte helt gratis men ändå är det märkbart billigare än att inhandla en ny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det låter vettigt, ska se om efter det :)

      Radera