tisdag 28 mars 2017

Boende, kurser och problemlösning

Nu tycker jag att det är dags för en liten uppdatering om mitt kommande utbytesår. Har helt enkelt märkt att dessa inlägg uppskattas och jag tycker själv om att skriva dem, eftersom det ju får mig taggad och samtidigt får jag tänka lite på vad som är fixas och vad som behöver fixas. Helsingfors Universitet har godkänt mig, som jag skrev om tidigare, och nu håller jag på att skicka min ansökan till SLU (Sveriges Lantbruksuniversitetet) där jag ska studera under mitt utbytesår. Så småningom börjar allt bli klart med det, mitt största problem är att lägga in kurserna, eftersom jag vet vilka kurser jag ska gå (första årets kurser i Etologi och Djurskydd) men dessa hittas inte i ansökningsprogrammet. Så det vet jag inte ännu hur det ska göras.

Fick en god nyhet om att SLU erbjuder alla sina utbytesstudenter boende i sitt kollektiv, en bit utanför Uppsala. Vilket ju är fantastiska nyheter, billigt boende fixat och jag hade ju dessutom tänkt att det skulle vara riktigt kul att bo i något kollektiv. Så lär man känna människor i alla fall. Speciellt då det inte lär ska vara det lättaste att hitta boende i Sverige.

Och så har jag faktiskt fått det bekräftat att Molly blir omhändertagen under året. Hon ska flytta in hos Jonathans familj, hans pappa som är väldigt djurkär har lovar ha henne under mitt utbyte. Skönt, och hon kommer att vara i goda händer där, så det känns verkligen lugnt. Och bilen kommer jag nog att behålla, var den får stå är ännu oklart men det ser jag inte heller som ett större problem.

Så i princip är detbara att reda upp det där med kurserna, få studieintyg med underskrift från Helsingfors och så kan jag skicka iväg min ansökan och vänta på svar från Sverige. Ganska pirrigt att tänka att jag antagligen om ett halvt år flyttar utomlands under ett år, och det betyder också att jag kommer att bo hemma hos mamma bara ett halvt år till. Nu är det väl dags att bli vuxen här.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar