fredag 11 november 2016

Folk som gör mig förbannad i trafiken

Den här veckan har jag kört väldigt mycket, ovanligt mycket för att vara jag. Och det har varit ganska dåligt körväder vissa dagar också. Så tankar om medtrafikanter har funnits i min hjärna en hel del. Det är åsikter jag haft länge men som jag helt enkelt tänkt lite extra mycket på just nu. Och om jag på något sätt kan påverka ens en person till att bli mera ansvarig blir jag glad. För jag är väldigt arg på vissa i trafiken. Och är du ansvarig och gör inte sådana här saker, ta då inte åt dig men begrunda gärna det jag säger. För det händer för mycket olyckor i trafiken som är helt onödiga enligt mig.

Det första jag tänker ta upp är baserat på en artikel jag läste på sommaren under min praktik. Att en väldigt stor del av långtradarna som rör sig på våra vägar (minns inte exakta talet men det var typ var femte eller någonting i den stilen) har däck som är olagliga och har fungerande bromsar. Bara ta in den där informationen, speciellt i dessa väder kanske de flesta förstår att just de här två sakerna, däck som är i skick och bromsar fungerar, är otroligt viktiga för säkerheten. Och jag blir så arg då jag själv har dessa saker i skick och så finns det så otroligt stora fordon som rör sig där i osäkert skick, som kan vara orsaken till att jag skadar mig eller till och med mister livet. Jag blir arg för det skrämmer mig.


Och största delen av det jag tar upp handlar om denna orättvishet. För jag blir så arg då jag och många andra tar sitt ansvar och sedan kanske till och med dör på grund av någon annans oansvarighet. I mina öron låter det så hemskt att jag inte vet vad jag ska göra av min ilska. För min andra grej är rattfylleri. En stor del av de som kör i trafiken har druckit innan de beger sig ut i trafiken, de kanske inte har så mycket alkohol i blodet för att klassas som rattfyllerist men i alla fall. Och enligt mig är det egentligen lite fel hela grejen, för sanningen är att alkohol försämrar din reaktions- och handlingsförmåga även utan att du har 0,5 promille i blodet.

Och jag faktiskt avskyr den finska kulturen i förhållande till alkohol i trafiken. Jag har vänner, familjemedlemmar och släktingar som kör efter att de intagit alkohol. Kanske inte så mycket och nästan aldrig olagligt. Men i de flesta fallen talas det enbart om om det är lagligt och hur mycket man blåser och så vidare. Men jag tycker inte det handlar om det. Varför kan inte bara alla ta sitt ansvar och inte dricka alkohol om man ska köra, för allvarligt hur viktig är den där ena ölen den där ena dagen? 95% svarar i enkäter att de är mot rattfylleri, och ändå har jag så många gånger sett folk som pratar om dessa saker och ändå kör efter att de druckit. Och den där långsamma reaktionsförmågan, reaktionsförmågan försämras redan efter en portion alkohol, kan var orsaken till en annan människas liv. En annan människa som tagit sitt ansvar, kör nykter, med bilen i skick och så vidare. Jag tycker helt enkelt inte att det här är okej.

Jag hann bara ta upp två grejer, men det är dessa två som har skrämt mig mest och gjort mig mest arg så jag tycker att det får räcka. Snälla tänk efter före ni beger er ut i trafiken! Och nej jag är absolut inte perfekt själv, men jag anser att man måste i alla fall försöka ta sitt ansvar.
Kör försiktigt <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar