måndag 15 september 2014

Kärlek, svett och fart

Ojoj säger jag bara om gårdagens ridliktion! Var ju inställd och berädd på att inte ha Gallis då en annan som rider honom rider på den lektionen jag var på igår. Tydligen så hoppar hon i alla fall inte med honom och det var hopplektion så visst fick jag sätta mig upp på den fina prinsen. Ja, Gallis är alltid lite het och rusar på hinder, men aldrig har han varit som han var igår med mig. Tänk dig känslan att du sitter på ett 500kg djur som rusar och själv bestämmer farten (det vill säga FULLT) och du inte riktigt har så mycket att säga något om, det tar otaliga varv på alldeles för små volter i så hög fart att få stopp på honom och få honom så nerlugnad att du kan fortsätta uppgiften till slut och sedan samma sak igen. Och vad gör du? Inte blir rädd i alla fall, tänker på att så snabbt som möjligt få honom nerlugnad och sedan efteråt skrattar du riktigt mycket och tänker att vilken stolle han är, en alldeles underbar stolle.


Det var så lektionen gick till för min del. Och jag var andfådd efter varje hopprunda, det är man riktigt sällan. Och då jag kom hem, en timme efter att jag suttit av hästen var min top ännu blöt av svett och ryggan bara gav ifrån sig mer och mer värme. Men saken är den, ja älskar verkligen Gallis, han är så fin. Måste bara jobba lite mer med honom så ska det nog bli bra, det fanns en hel del faktorer som gjorde att han rusade extra mycket igår. Vi red ute, vilket alltid gör dem piggare och så var det hans enda lektion den dagen, all energi skulle ut på den timmen. Och det var inte enbart jag som var svettig, även hästen hade nog ordentliga svettmärken. Inte den snyggaste eller mest lyckade lektionen men både hästen och jag hade roligt och då är det ändå lyckat, fast på ett annat sätt.


En av första gångerna jag satt på honom

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar