torsdag 29 mars 2018

Sommarön

Den här boken gav mamma i min hand och sade ungefär "läs den". Så jag gjorde, jag läste den på två dagar och gillade den starkt. Det är "Sommarön" av Eva Frantz. Boken utspelar sig på en ö ute i skärgården utanför Porkala, det var därför mamma ville att jag skulle läsa den eftersom det ju är områden där jag rör mig en hel del. Och visst var det roligt att läsa om ett ställe som är så nära en, men samtidigt glömde jag hela tiden bort att boken faktiskt utspelade sig i Finland. Jag är så van att läsa böcker som utspelar sig i skärgården, skrivna på svenska som utspelar sig i Sverige eftersom de är skrivna av en svensk författare. Kom ofta på mig med att tänka till exempel att vad spännande att en person som var översättare mest översatte mellan svenska och finska, tills jag insåg att det ju är helt logiskt eftersom de i boken är finlandssvenskar.

Men det är alltså ett antal familjer som tillbringar en sommarvecka ute på företagets ö. Så blir de överrumplade av en storm och all kontakt utåt bryts då det inte finns varken telefonnät eller annan uppkoppling. En rad dramatiska händelser gör veckan till allt annat än ett lugnt sommarlov, men samtidigt för de alla på ön betydligt närmare varandra. 

En otroligt välskriven bok som gav skön läsning. Jag bara sögs in och ville läsa mera hela tiden, jag blev liksom inte trött av att läsa den. Vissa böcker kan ju vara bra men ändå utmattande att läsa. Definitivt läsvärd, ganska vardaglig men innehåller spänning och så roliga personligheter som målas upp på ett fint sätt. Rekommenderar!


<3 : Madde

1 kommentar:

  1. Jag läste också ut Sommarön för ett tag sedan och gillade den med. Skön vardagsläsning som passar perfekt om man vill ta det lugnt en stund innan man ska sova :)

    SvaraRadera