lördag 24 mars 2018

Att låna böcker från barn- och ungdomshyllan

Jag läser ju en hel del och lånar även en del böcker från biblioteket, för det är ju en fantastisk uppfinning. Och jag gillar ju böcker i fantasy genre och lånar en hel del böcker i den genren. Och vet ni vad jag har märkt, dessa böcker finns alltid i hyllan som är märkt med "barn och ungdom". Och i samma hylla finns även andra böcker jag gillar och läser, och det är väl helt okej antar jag. Men på något sätt känns det alltid lite skämmigt eller dumt då jag kollar på böcker i den hyllan. För jag fyller ändå 22, jag är ju vuxen det vill säga. Den där hyllan får mig att känna lite att man inte kan låna böcker därifrån om man är över 15 år typ, och det tycker jag är synd.

Jag lånar ju fortfarande böcker därifrån men jag tycker det är dumt att lägga en sådan definition på hyllan, för de flest böckerna där är lika mycket litteratur som de som finns i vuxenhyllan. Där finns böcker som är hundratals sidor långa och så vidare. Nej jag vet egentligen inte varför de kategoriseras så och det gör att det känns lite jobbigt. Vet inte om det är bara jag eller om det här faktiskt är ett problem. Vad tycker ni?

Alla de här böckerna, förutom "Jag heter inte Miriam" är lånade från barn- och ungdomshyllan, och jag ser ingen skillnad till den som inte är lånad därifrån.

<3 : Madde

2 kommentarer:

  1. Känner så igen mig i det här! Senaste boken jag lånade var faktist en från Enid Blytons "Fem"-serie. Visst den är skriven för typ 10-åringar men jag tycker välskrivna böcker är nåt man inte kan lägga ålder för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Själv brukar jag ofta lyssna på ljudböcker då jag ska sova och har någon prenumeration på gång, och då tycker jag det är ganska mysigt att lyssna på barnböcker. :)

      Radera