fredag 16 mars 2018

Gör ditt eget iste

De flesta människor gillar väl iste, ice tea alltså. Men samtidigt vet vi att det inte är nyttigt att dricka för det är ju i princip bara socker i vätskeform. För någon vecka sedan blev jag lite frustrerad över att jag aldrig lyckats göra eget iste gott. Så jag googlade runt lite, hittade ett recept, testade och blev nöjd. Det här receptet är helt sockerfritt och faktiskt inte alls mindre ohälsosamt en en helt vanlig kopp te. Det tar lite tid innan man har en färdig produkt, men det man själv behöver göra går på 10 minuter. Så jag tänkte dela med mig av det här receptet.

Du behöver:
En tepåse
Vatten
Is
Citron
Ett kärl som rymmer ca en liter, gärna ett kärl med mått


Du behöver förbereda dig med att göra is, om man använder sig av ispåsar går det ca två påsar. Me jag rekommenderar återanvändbara isformer. Tyvärr hittade jag inte sådana då jag skulle köpa, så denna gång fick det bli påsar.

Sedan då man har is i frysen börjar man med är att koka upp vatten och lägga tepåsen i 2,5dl hett vatten. Precis som om man skulle göra en helt vanlig kopp te. Sedan får påsen ligga i vattnet ca 4 minuter, det vill säga lite längre än om man gör en vanlig kopp.


Så tar man bort påsen och fyller på med is så att kärlet fylls till ungefär en liter, vattenytan kommer ju sedan sjunka då isen smälter men till att börja med. Om man inte har tillräckligt med is kan man fylla på med iskallt vatten, men då måste man tänka att kärlet inte ska fyllas lika mycket. I princip kan man räkna med att mängden vatten är två tredjedelar så mycket som mängden is. Det vill säga om du fyller på med bara is så lägger du till 7,5dl medan om du använder bara kallt vatten är det 5dl. Men jag skulle rekommendera att man använder is åtminstone till en del.


Sedan är det bara att vänta på att isen smälter, någonting som tar lång tid, men så får man ungefär en liter iste. Då allt smält kan man lägga i lite citronsaft för smak, och om man vill socker för att göra det sötare. Själv har jag bara gjort det här med fruktiga teer, och då har jag i alla fall inte upplevt att det behövts mera sötma. Jag vet dock inte hur receptet blir om man använder te med mycket teblad, till exempel svart eller bara gröt te. Det blir självklart inte lika sött som det man kan köpa i butiken, och smakar inte på samma sätt. Men gott och betydligt nyttigare. 

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar