lördag 3 mars 2018

Hur jag planerar mitt liv


Jag är ju en otrolig planerare. Jag tar flera gånger i veckan en halvtimme då jag bara går igenom vad jag ska göra och när. Så jag tänkte att det skulle vara roligt om jag berättade lite hur jag planerar mitt liv, någonting som är en stor del i att jag hinner med så mycket som jag gör. Det jag "använder" är min heliga kalender, ett häfte där jag skriver to do listor samt en bok för vecko- och månadsplanering.


Så om vi börjar med boken, som är bland det finaste jag har hittat i en bokhandel och det kunde inte vara mera jag eller hur? Så planeringen här fungerar så att jag har en sida för varje månad. Till exempel har jag en sida mars 2018 och på den sidan skriver jag ner allt jag ska få gjort den här månaden. Ganska stora grejer, inte små saker som att skicka ett mejl eller så men ni fattar. Efter den här sidan kommer sedan en sida för varje vecka i den månaden, där jag sedan skriver vad jag ska få gjort den veckan, lite mera ingående. Och sedan för nästa månad och nästa och så vidare. Och alla punkter som finns på månades sida måste ju finas med under någon an veckorna.


I min kalender har jag koll på alla tidtabeller och skriver in allting som måste ske en viss dag, en viss tid. Så som föreläsningar, jobb, teaterövningar, fester. Ja i princip allt jag ska göra, fast ändå inte. Jag skriver inte ner här vilken dag jag ska plugga till en tent eller skriva en essä. Utan kalendern ger egentligen en översikt på min tidsplanering.

Min kalender är som flera år i rad från personlig almanacka och jag älskar den, men jag kan inte ännu själv riktigt kan titta på pärmen och verkligen gilla den för hur fin den är på grund av att jag tagit med en bild som just nu gör väldigt ont att se. Så därför lämnar jag i år pärmen ovisad.


Så har jag det slitna och fula häftet där jag skriver mina to do lista för dagen. I princip varje dag skriver jag en lista på precis allt jag ska göra den dagen. Jag brukar börja med det som står i kalendern, och ha kalendern parallellt för att sedan se hur mycket tid som blir över då jag har gjort det som står där. Sedan skriver jag upp saker jag vill hinna med under dagen som inte står i kalendern. Och här skriver jag verkligen allt, allt från att redigera och fota bilder, skriva essäer, fläta håret och så vidare. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det finns inget bättre än att vid dagens slut se att man har strukit över alla punkter på listan.

Jag vet att jag är lite galen med det här med planering, men sådan är jag och det fungerar för mig. Hur gör ni?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar