måndag 19 juni 2017

Sex små underverk

Lördagen den 10 juni bestämde sig katten Doris för att föda. Sent på kvällen då Jonathans pappa kommit hem efter att ha varit borta i sex dagar meddelade hon att nu är det dags. Och precis som jag hört att många katter gör väntade hon på att han skulle komma hem. Hon valde dock den enda kvällen som jag inte kunde vara där, eftersom vi firade Anas möhippa (mer om det i morgon). Men under den kvällen födde hon sex små kattungar, alla inom en timme ungefär. Och i dag är de alltså nio dagar gamla. Jag såg dem första gången då de var under ett dygn och så då de var fyra. Nu kommer jag inte se dem före på torsdagen, och då har de antagligen redan öppnat ögonen. Men sedan ska jag vara med dem i en hel vecka som kattvakt, så det blir ju en del kattbilder resten av sommaren också. Det är fyra stycken gråa med svarta ränder och så två svarta, en som är helsvart och en med via tecken i ansiktet. De här bilderna är från då de är mindre än ett dygn gamla. Har även bilder från andra gången men de är i min kamera som är i Porkala.

Doris är dessutom en superduktig mamma! Under första dygnet lämnade hon inte lådan med ungarna, och hon håller ständigt koll på dem. Om någon piper rusar hon dit så fort hon kan och tycker hon att man har haft en unge borta ur lådan för länge skuttar hon ut och lyfter tillbaka dem. Vi som trodde att hon inte riktigt skulle förstå vad hon ska göra då hon själv är så ung, endast 11 månader.




In love <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar