fredag 10 februari 2017

Planen om Sverige

En till dag i Vasa har snart passerat, jag har promenerat, kört bil i Vasa, handlat och bakat mockarutor. Så eftersom det inte är så intressant att skriva eller läsa om så tänkte jag i stället berätta hur det fortskrider med mitt utbyte.

Jag har nämligen fått reda på att det nu inte alls är totalt omöjligt att åka på utbyte till SLU och studera Etologi och Djurskydd, det som jag vill. På hösten sade de åt mig att det inte går på grund av att vi saknar samarbete med dem. Men nu har reglerna ändrats och man kan nu åka via en annan fakultets inom Helsingfors Universitet samarbete. Och fakulteten där man studerar bland annat till agroforst har ett samarbete med SLU, eftersom det är lite liknande saker man kan studera där. Alltså kan jag nu söka ett Erasmus utbytesprogram och stipendium hit. Så för tillfället håller jag på att fylla i min ansökan, som ska vara klar senast på onsdag.

Dessa platser går dock i första hand till huvudämnesstuderande, så klart. Men det finns ändå relativt goda chanser att det finns tillräckligt med månader så att jag också får det. Och får jag inte det stipendiet är inte chanserna ute. Då kan jag i stället söka som en så kallad free mover. Då måste jag söka skilt till varje kurs jag vill ta på SLU som utomstående studerande. Och sedan då jag blivit accepterad av dem kan jag söka free mover stipendiet. Det är inte alls lika stort som Erasmus stipendiet men det är i alla fall något och eftersom utbildningen i Sverige inte kostar för mig så är det i princip bara resor och boende som kostar. Och resorna borde täckas med stipendiet. Och boendet får jag väl bara lösa med besparingar av förhoppningsvis ganska mycket jobb det här året innan jag åker. Och så får jag ju dessutom studiestöd och bostadsbidrag från FPA i Finland. Nu är det alltså en hel del pappersjobb och ingenting är klart men det ser verkligen ut som att jag börjar vara på väg i alla fall mentalt.

Så planen är alltså att jag nästa höst släpper journalistiken för ett år, flyttar till Uppsala/Skara (tår lite olika men jag tror att fakulteten i huvudsak ligger i Uppsala men att Etologi och Djurskydd studeras i Skara) och studerar Etologi och Djurskydd i ett år och läser alltå det som ett långt biämne.

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar