torsdag 9 februari 2017

Min relation till att köra bil

Jag skrev ju tidigare inlägget "Min relation till sociala medier" och tänkte att det skulle kunna bli lite av en serie här på bloggen. Då jag kommer på någonting jag vill berätta om och hur jag förhåller mig till det kunde jag skriva ett sådant inlägg. Så nu ska ni få läsa hur jag förhåller mig till bilar och att köra bil.

Jag har då haft körkort sedan juli 2014, skaffade det i princip då jag fylle arton så snabbt som möjligt men ändå utan att stressa att få det på min artonårsdag så där som vissa. Och ganska exakt två månader senare körde jag ut min egen bil från bilbutiken. Min Tuppen. Och sedan dess har jag kört, regelbundet och ändå en hel del. Ett par, tre fyra gånger i veckan i medeltal skulle jag säga. Inte massor men ändå så där att jag gör det.

I början älskade jag att köra bil, tyckte det var så roligt. Nu gör jag inte det längre, det var de där första månadernas rus. Nu gillar jag inte direkt att köra bil, det vill säga jag njuter inte av det men jag har inte heller jättemycket emot det. Jag kan tycka illa om det och vara rädd när jag kör, men jag kör och klarar av det. För jag behöver kunna köra bil anser jag, jag har en stor del av mitt liv ute på landet utan kollektivtrafik där bil är en nödvändighet. Jag skulle absolut inte ha en bil om jag enbart rörde mig i tätorten runt huvudstadsregionen, men nu gör jag inte det och det är till det jag använder bilen. Och jag är av det åsikten att eftersom jag kommer att behöva köra bil högst sannolikt hela mitt liv och vill kunna det så måste jag helt enkelt bara köra.

Min <3

För att undvika det är inte en lösning för mig, även om jag är rädd ibland brukar jag tänka att ju mer jag kör desto bättre på att köra blir jag. Man kan aldrig bli bra nog men man kan bli bättre, och det blir man genom att köra. Och därför uppskattar jag även varje timme bakom ratten jag samlar in. Men jag är inte den som helst vill köra då man åker iväg ett gäng och ska på någon längre utflykt.

Att kunna köra är en frihet för mig. Då jag dessutom har en egen bil kan jag ju helt själv bestämma när och vart jag åker. Och jag hatar att vara beroende av någon annan på den punkten, jag vill själv kunna bestämma när jag åker hem eller liknande. Inte vänta på att någon annan ska tycka att det är dags.


Det här var mina åsikter om att köra bil, vad håller ni med om och vad tycker ni är lite mindre bra? Och vad vill ni jag ska skriva min relation till i nästa sådant här inlägg?
<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar