onsdag 19 april 2017

Alla sa vi skulle dö

Det här är en bok som jag hörde om första gången för länge sedan. Det blev snack om den på någon lite längre scoutseglats tror jag, någon hade läst den, tyckt att den var bra och definitivt läsvärd. Sedan dess har den funnits på min "Böcker att läsa"-lista, men tydligen har den blivit relativt populär för den är alltid utlånad på biblioteket. Men nu då jag har haft appen Nextory en tid hittade jag den där och läste den. Och jag måste verkligen hålla med, den är läsvärd, bra, spännande och det är en helt sjuk berättelse.

Det handlar alltså om författaren själv, Danjel Henriksson som bestämmer sig för att han vill ha äventyr i sitt liv. Utan att i princip ha satt sin fot på en segelbåt köper han en 40 år gammal Albin Vega, en liten segelbåt, med en lika gammal motor. Han köper även en bok om hur man seglar och genom den lär han sig. Så rustar han upp båten och tillsammans med sina två vänner Kajsa Björn och Jonatan Bonthorn seglar de sedan runt världen. På två år, startar från Umeå/Kiruna i Sverige och seglar verkligen runt hela jorden. Det är bara så sjukt att de lyckats och berättelsen är riktigt bra skriven.

Grundberättelsen är skriven av Danjel, men kanske hälften av kapitlen är skrivna av någon annan, främst av Kajs och Jonatan men även av sådana som bara seglade med dem en bit eller de träffade på vägen. Ett roligt format tycker jag. Det handlar om stormar, sjösjuka, förälskelser, delfiner, vind som uteblev i flera veckor och motorer som vägrade fungera. Då motorn redan i Sverige för tredje gången ger upp ville jag att de skulle köpa en ny, men inte. Som sagt, verkligen en läsvärd bok, speciellt för dem som någon gång seglat eller har något seglingsintresse men egentligen för vem som helst.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar