lördag 9 juni 2012

Hemma utmattad glad och full av saknad

Ett toppen ridläger igen! Hittade en ny hästförälskelse som jag skall göra ett alldeles eget inlägg om, grät en hel lektion då jag förstod att nu är mina småponny år förbi, utvecklades helt massor och fick träna för superbra ridlärare. Och så skall jag inte glömma Larre och Ella som det inte skulle ha blivit ett ordentligt läger utan! Det hände så mycket att jag inte riktigt vet hur jag skall kunna berätta allt som är viktigt men skall försöka...

//Super ratsastusleiri taas! Sain uuden hevosrakkauden josta teen oma postaus kohta, itkin kokonaisen tunnin kuin tajusin että pikkuponi vuodet on nyt ohi, kehityin tosi paljon ja sain ratsastaa ihan super hyvien opettajille. Ja enhän saa unohtaa Larrea ja Ellaa, ilman niitä ei olisi tullut kunnon leiri! Tapahtui niin paljon että en tiedä miten kertoisin kaiken mutta teen parhaani...//




De flesta som känner mig vet att jag är svag för denna ponny, Golden Boy IV, GB! Han är gotlandsruss, alltså liten och jag har redan länge haft i tankarna att jag inte längre kan rida honom. Men de sade där att jag helt bra kan trots att jag själv var tveksam. Så första dagen red jag honom och det var nog en sådan show... Han hade inte fått motion på hela veckoslutet och är inte van vid att man kräver något av honom så när jag sedan krävde något av honom så började han bocka och stegra sig och göra allt för att få ner mig därifrån. Fem gånger smakade jag på sanden den ena lektionen och jag tyckte mest att det var störande men han var ändå så gullig. Jag bestämde mig för att vår fight inte ännu var slut så jag tog honom även nästa lektion och då gick det mycket bättre och han var som han brukar, en av stallets snällaste hästar!

//Useimmat jotka tuntee minut tietävät että olen heikko tälle pienelle ponille, Golden Boy IV, GB! Hän on gotanninrussi elikkä pieni ja minulla on jo kauan ollut mielessä että en voi enää mennä sillä. Mutta ne sanoi siellä että von ihan hyvin mennä sillä, vaikka epäröin itse. Menin sitten ekana päivänä sillä ja se oli kyllä sellainen show... Se ei ollut saannu liikuntaa koko viikonloppuun ja se on tottununt siihen että sen ei tarvitse tehdä mitään ja kuin sitten vaadin vähän siltä niin se alkoi protestoida ja pukittaa ja noutsta pystyyn ja teki kaikkensa saada minut alas sieltä. Viisi kertaa maistoin sitten hiekkaa sillä tunnilla ja minun mielestäni se oli vain ärsyttävää mutta se oli kuitenkin niin söpö. Päätin että meidän fightti ei ole vielä ohi elikkä minin sillä kanssa seuraavana tuntina ja silloin meni paljon paremmin ja se oli kuten yleensä, yksi tallin kilteimmistä hevosista!//
Men när jag sedan red honom på barbacka timmen igen så började han protestera igen och efter att ha flugit ner därifrån igen bestämde jag mig för att självklart sitta upp igen rida några varv och sedan byta häst. Inte för att jag blev rädd utan för att jag tror att jag var för stor för honom. Han protesterade ju bara med mig så... Som tur var det ingen alvarlig lektion för jag fick inte något vettigt gjort med någon annan häst heller den lektionen eftersom tårarna bara började rinna med jämna mellanrum på grund av att det nog var sista gången på ponnyn. My little pony, Guldklimpen, Gepsu eller vad man väljer att kalla honom, jag kommer alltid att älska honom trots att vår ridtid tillsammans är förbi...

//Mutta kuin sitten ratsasti sillä tunnila ilman satulaa niin se alkoi taas protestoida ja sen jälkeen että olin tullut sieltä alas taas päätin että nousen tietysti taas sen selkään ja ratsastan pari kierrosta ja sitten vaihdan hevosta. Ei siksi että pelästyin vaan siksi että luulen että olin liian iso sille. Se protestoi vain minulle niin... Onneksi ei ollut mikään vaikea tunti koska en saannut mitään tehtyä kunnolla muullakaan hevosella koska kyyneleet rupesivat valua aina välillä siksi koska se oli varmaan viimeine kerta kuin ratsastan sillä ponilla. My little pony, Kultahippu, Gepsu tai mikä sen lempinimistä valitsee, tulen aina rakastamaan sitä vaikka meidä ratsastusvuodet ovat nyt ohi...//


Okej det blev mycket om denna ena sak så nu inser jag att det kommer måsta bli många inlägg om lägret, men det stör väl inte?

//Okej tästä asiasta tuli paljon ja tajuan nyt että tulee monta postausta leiristä, Mutta eihän se haita?//



Ella och Larre med mig <3

<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar