onsdag 18 november 2015

"Mina" podcaster

Har tidigare gjort mina favorit bloggar, YouTubers och Instagrammare så nu tyckte jag att det var dags att skriva ett inlägg om mina favorit podcaster. Eller egentligen så följer jag inte lika många podcaster som på YouTube eller bloggar, så jag listar upp alla jag prenumererar på, säger vad jag tycker om dem och i hurdana tillfällen jag lyssnar på dem.

Fredagspodden med Hannah & Amanda
En podcast med snart 200 avsnitt, har själv lyssnat igenom drygt 160 stycken. Hannah och Amanda är syskon och pratar om allt som händer i deras liv, om känslor, familjen, resor, ångest de lider av, sitt företag de grundat tillsammans och så vidare. Jag gillar dem (annars skulle jag väl inte ha lyssnat 80 timmar på dem) men även om det finns avsnitt kvar för mig att lyssna på måste jag emellanåt varva med att lyssna på andra. Ibland blir jag trött på dem, men samtidigt återvänder jag alltid. Gillar att de är så personliga, skäms inte för sig själva utan bjuder på sig och så. Även om jag kanske är lite i yngsta laget för att känna igen sig i dem tror jag att det för personer i samma livssituation eller ålder får just en sådan känsla. De är 35 och 40 år ungefär tror jag.


En B-pod
En podcast med ännu bara två avsnitt, började lyssna på den för att den ena av dem som talar är YouTubern BinaHoney som jag följer. Och jag gillar verkligen de två avsnitten som publicerats, mest har det handlat om relationer och egna erfarenheter. Namnet tycker jag är fyndigt, båda heter någonting som börjar på b, Bina (heter egentligen Sabina men kallas Bina) och Ben, och så är de båda lite av b-kändisar från YouTube. Enda minuset är att just efter att de startade podden åkte Ben iväg på något hemligt uppdrag och därför har uppdateringen inte riktigt hållit och det har varit tyst några veckor. Jag vill ha mera.


Ännu en podd
Även det här en podcast av två stycken YouTubers, följer ingen av dem på YouTube själv dock. Manfred och Johannes intervjuar sina YouTube kolleger, en per avsnitt. Alltså en podcast väldigt mycket runt YouTube. Helt okej pod enligt mig, prenumererar på många andra betydligt bättre podcaster så den här använder jag ganska mycket till att lyssna på då jag somnar. Jag upplever att det inte gör någonting om jag somnar och inte hinner lyssna hela avsnittet. Det behövs sådana också, eller jag behöver. Minus är att deras intro/mellan musik är otroligt hög, och talet ganska lågt. Man måste hela tiden sänka och höja volymen, störande.


Ridpodden
Som det hörs på namnet är det en podcast om hästar. Produceras för Sveriges P3. Tillsammans diskuterar en av Sveriges bästa hoppryttare Lisen Bratt Fredricson och producenten Ulrika Lindqvist olika områden inom hästvärlden och ridningen. Dessutom har de i varje avsnitt en gäst som är expert på området som diskuteras. En trevlig pod för någon som gillar ämnet och vill lyssna på lite mera fakta och få lite aha-upplevelser inom ämnet. Senast fick jag reda på att det vanligaste felet då man rider en hoppbana är att man glömmer att andas. Aldrig tänk på det, men spännande.


Ted & Kaj
Vår alla finlandssvenskars älskade Kaj Korkea-Aho och Ted Forsström, kända från Radio Pleppo och som andra radiopratare. Diskuterar om livet med humor i fokus. Och ingen ansträngd dåliga påtvingade skämt som inte egentligen är roliga, de är roliga på riktigt. Ganska ny podcast, jag har lyssnat två av ungefär 10 avsnitt som kommit ut. Ett avsnitt i veckan, rekommenderar starkt. Alla gillar väl Ted och Kaj.


Mellan raderna - en podcast om läsning
En podcast där Karin Jihde och Peppe Öhman diskuterar böcker och litteratur. Elva avsnitt publicerade, nytt varje vecka. Har bara lyssnat på ett än så länge och även om de talade mest om poesi gillade jag det. För någon som gillar att läsa är det definitivt en pod jag rekommenderar. Man får tips på böcker och hur kul är det inte att diskutera böcker, om här kommer man ganska nära den känslan. Även om man inte själv är med och diskuterar.

 <3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar