fredag 27 november 2015

Matskål? Sovplats?

Jag har köpt en ny vatten-/matskål åt Molly. Hade tänkt ge den i julklapp åt henne, men hon behövde den nu och vad vet hon om det är en månad i förväg eller inte. Dessutom är det en skål som ska hjälpa min gamla dam att äta. Förut kunde man bara släppa lös alla syrsorna hon skulle ha som mat i terrariet, hon var så snabb att hon fångade dem innan de han springa och gömma sig. SÅ är inte fallet längre, hon har blivit både gammal och lat och redan om man i misstag sätter in två samtidigt hinner oftast den ena gömma sig. Men i den här skålen kan man servera syrsor utan att de rymmer. Kanten är designad så att de inte kan klättra ut, och hoppar gör de väldigt sällan. 


Jag testade först att bara lägga in koppen. Som jag förutspått blev hon lite skärrad, som med allting nytt och var lite rädd. Visade sedan tydligt vad jag gjorde så att hon förstod att det fanns två syrsor i skålen. Hungern tog över rädslan och hon åt dem därifrån utan problem. Hon måste klättra lite men inga problem. Sedan hände det underligaste jag varit med om. Eller nej men konstigt i alla fall. Hon rullade ihop sig i skålen och lade sig ner där, först med huvudet inne och sedan så att hon lutade hakan mot kanten och hade utkik. Låg så en bra stund och gick sedan bort. Fick ingen bild på det då jag inte ville skrämma henne, men ska se om hon gör det igen och är mera trygg så ska jag försöka ta bilder.


Jag lade i de två sista syrsorna, fick henne lurad till skålen igen och hon åt den ena. Den andra märkte hon inte och jag kunde inte längre lura henne. Så gick hon och gömde sig och låg och tittade på skålen. Det slutade med att jag slängde ut syrsan ur skålen framför henne och hon åt den. Nu har jag fyllt den med vatten och tagit bort den andra vattenskålen. Så jag antar att hon vänjer sig, tror inte hon tänker törsta ihjäl. Hon är ännu lite reserverad med skålen men jag tror nog det ska gå bra och bara hon förstår att det brukar dyka upp mat i den ska det väl gå bra.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar