fredag 6 november 2015

Marzia, ystäväni

Tack vare journalistförbundet fick vi på onsdagen möjligheten att se dokumentären "Marzia, ystäväni" gratis på bio. Min första tanke är jäkligt bra film. Hon som har regisserat och "skapat" filmen heter Kirsi Mattila och är aktiv i journalistförbundet för kvinnor och fick genom det möjligheten att åka till Afghanistan för att utbilda kvinnor där inom journalistik. Hon slogs av tanken att hon måste dokumentera det här på något sätt och bestämde sig ganska snabbt för att göra en dokumentärfilm. Hon hittade sedan Marzia som gick med på att vara huvudpersonen i filmen.

Marzia kommer från en familj som är väldigt liberal och öppen för att vara från Afghanistan, hennes föräldrar stöder henne och låter henne görandet hon vill. Det hon vill är nämligen att utbilda sig och jobba, hon jobbar som journalist, som nyhetsuppläsare och gillar sitt jobb. Genom jobbet träffar hon sin blivande man och han verkar också vara öppen i början och hon tror att hon ska kunna fortsätta jobba även efter äktenskapet, något som är väldigt ovanligt där. Men så ändras allt och hennes man låter inte henne jobba och hon blir ensam hemma utan någonting att göra. Det ger en bild av hur det är att vara kvinna i Afghanistan och speciellt intressant var det ju att följa med samma utbildning som jag går på ett helt annat ställe i världen.

Filmen var en och en halv timme lång och det var näst intill perfekt längd enligt mig. Mina gratis popcorn var slut vid halva filmen men jag orkade ändå kolla den till slut. Däremot tror jag inte att jag hade orkat en halv timme till, då tror jag att jag skulle ha blivit rastlös och kollat telefonen hur lång tid det hade gått. Men det kändes inte alls som så lång tid då vi kollade tycker jag. En fin film och en unik chans att se den, den kommer nämligen inte att läggas upp på nätet och går bara att se vid specifika tillfällen. Det här för att skydda Marizia hemma i Afghanistan.


<3 : Madde

1 kommentar:

  1. En random sak märkte att du skriver ju också för Elevbladet :D

    SvaraRadera